GIRGIR

Oyun Kökeni: Gırgır, Türkiye kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Tornet: Türkiye

Tornet (Bilyeli Araba): Türkiye (Trakya)

Tornet (Üç Tekerlekli Bilye Araba): Türkiye (Antalya / Kumluca / Hacıveliler köyü)

Tornet (Zonguldak): Türkiye (Zonguldak)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Engebeli, yokuşlu ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: Bitiş çizgisine ilk ulaşan oyuncu olmak.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Gırgır.

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: 2 adet geniş (1 cm kalınlığında, 20 cm genişliğinde ve 80 cm uzunluğunda) tahtanın altına 2 adet tahta çıta (2 cm x 2 cm x 60 cm) montelenir. Arka tekerlenir monteleneceği çıta sabitlenir ön tekerlerin monteleneceği çıta hareketli (sağ ve sola hareket edecek şekilde) olması gerekmektedir. Daha sonra bu çıtaların uç kısımlarına 1’er adet rulman çakılır. Bu işlemde tamamlandıktan sonra hareketli olan ön tekerlek çıtasının rulmandan 5 cm mesafe uzaklığına sağlı ve sollu tek parça kalın ip bağlanır. Bu ip oyuncu Gırgırın üzerinde otururken direksiyon görevi görecektir.

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Bu oyun en az 2 en fazla 4 kişi ile oynanmaktadır.

Hareket halindeyken çıkarttığı sesten dolayı “Gırgır” denmektedir.

Tornet (Bilyeli Araba) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hayal Kurma
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kelime Hazinesini Arttırma
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Mimari Beceri
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Problem Çözme (Bilişsel Beceriler)
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Deste

Oyunun Oynanışı

֍ Gırgırları hazır olan oyuncular oyunun oynanacağı yerde toplanırlar.

֍ Oyunun oynanacağı yer eğimli asfalt ya da sert zemin olması gerekmektedir.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile bir hakem belirlenir.

֍ Hakem oyunun başlangıç ve bitiş bölgelerini belirleyip bu yerleri işaretler ve tüm oyunculara bildirir.

֍ Yarışacak tüm oyuncular Gırgırlarının üstüne oturarak hakemden başlayın komutunu beklemeye başlarlar.

֍ Yarış esnasında oyuncular hızlanmayı yarıştıkları yokuşun eğiminden almakla beraber gırgırlarda fren tertibatı olmadığı için ayaklarını ön tekerlek rulmanlarına veya yarıştıkları zemine sürterek yapmaktadırlar.

֍ Hakem başlayın komutunu verince tüm oyuncular ayaklarını yerden keserek yokuş aşağı kaymaya başlarlar.

֍ Belirlenen mesafeyi tamamlayıp bitiş çizgisini ilk önce geçen oyuncu bu oyunun galibi olur.

֍ Daha sonra yeni hakem seçimi sayışma yöntemi ile olur.

֍ Başka bir oyuncu hakem olur.

֍ Bir önceki turun hakemi ise yeni oyuna oyuncu olarak katılır.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir