AŞIK – ÇEMBER

Oyun Kökeni: Aşık – Çember, Türkiye (Sivas) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Alçi: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Asık: Kazakistan

Asyk (Aşık) Sayışmaca: Kazakistan

Aşığ: Azerbaycan

Aşık: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşık: Kırgızistan

Aşık: Özbekistan

Aşık: Türkmenistan

Aşık (Erzurum) – Versiyon 1: Türkiye (Erzurum)

Aşık (Erzurum) – Versiyon 2: Türkiye (Erzurum)

Aşık (Gaziantep) – Versiyon 1: Türkiye (Gaziantep)

Aşık (Gaziantep) – Versiyon 2: Türkiye (Gaziantep)

Aşık (Gaziantep) – Versiyon 3: Türkiye (Gaziantep)

Aşık Atuv (Aşık Atma): Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşık – Dizme: Türkiye (Sivas)

Aşık Tiyirişüv / Aşık Değdirmece: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşuk: Türkiye

Aşşık: Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Atıp Vurmaç: Türkiye (Gaziantep)

Ben Kişiyim: Türkiye (Gaziantep)

Bindirip Almaç: Türkiye (Gaziantep)

Cärtikäm: Kırgızistan

Çıkıp Oynav: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Çift Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Çükö: Kırgızistan

Därtkäm: Kırgızistan

Dättikäm: Kazakistan

Dattikem – Dört Aşık (Därtkem / Tört Aşık): Kırgızistan

Dörtaşık: Azerbaycan

Dört Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Dört Aşşık: Türkiye (Gaziantep)

Enekli: Türkiye (Gaziantep)

Fısılı: Türkiye (Gaziantep)

Gärdä / Gärt: Kırgızistan

Geçmeli: Türkiye (Gaziantep)

Gilcidi / Gilcit: Kırgızistan

Gülleli Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Hamur Dökmece: Türkiye (Gaziantep)

Han – Biy: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Hıcıp: Türkiye (Gaziantep)

Hillem Gel: Türkiye (Gaziantep)

Hötöt: Türkiye (Gaziantep)

Huna Teşik / Güren: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Kılleyt: Türkiye (Gaziantep)

Koçhar (Koç): Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Kulak Çekmeç: Türkiye (Gaziantep)

Sadra: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Saka / Sakka: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Say Çakmak: Türkiye (Gaziantep)

Sokak Kurmaca: Türkiye (Gaziantep)

Tärtikäm: Kazakistan

Tohana: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Tört Aşık: Kırgızistan

Üç Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Vurup Dödürmeç: Türkiye (Gaziantep)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyun başında çizilen çizgi üzerine dizilen aşıkları vurmak.

Terimler:

Eneke: Aşık Kemiği.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyuncu sayısı Aşık Kemiği (Oyuncu başı en az 8’er adet aşık kemiği).

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Koyun, keçi gibi küçükbaş hayvanların diz kapağındaki aşık kemiği çıkarılır ve haşlanır. Ardından kemikte çukurun olduğu taraf, uca doğru bakır tel sarılarak bir denge unsuru oluşturulur. Böylece oluşturulan aşığa hem estetik bir görünüm kazandırılır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Bu oyunda önemli olan enekenin büyüklüğüdür; çünkü sert ve hızlı vurmak gerekir.

İlk atarken eneke iki parmak arasında yassı olarak tutulur, çemberin kıyısına gelindiğinde ise, üç parmak arasında döndürülerek atılır.

Aşık – Çember oyunu en az 4 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Aşık – Çember oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Fazla büyük ve küçük olmayan bir daire çizilerek bu dairenin ortasından bir çizgi çekilir.

֍ Oyuncu sayısı ve oyun şekline göre çift veya tek aşık konur.

֍ Daha sonra dairenin ilerisine bir çizgi daha çekilerek bu çizgiye göre her oyuncu uçar.

֍ İlk oyuncu, aşığını uçurabileceği gibi, dairenin dışında istediği yere de koyabilir.

֍ Daha sonra oynayanlar da ilk oyuncunun aşığını baz alarak kendi aşıklarını yerleştirirler.

֍ Daireye en uzak olan oyuncu ilk olarak başlar.

֍ Atışını yaptıktan sonra çemberin dışına aşık çıkarabilirse çıkardığı aşığı alır ve dairenin kıyısından diğer aşıkları vurmaya çalışır.

֍ Diğer oyuncular, bu durumda aşıklarını bulundukları yerden değil, çemberin kıyısından atarlar.

֍ Eğer atış yapan oyuncu çemberin dışına aşık çıkaramazsa, sıra ikinci oyuncuya geçer.

֍ Atışlar sonrasında çemberin dışına çıkarttığı aşık çıkartan oyuncunun olmaktadır.

֍ En çok aşık toplayan oyuncu oyunu kazanmış olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir