CEPHELİ KÜLAH
Oyun Kökeni: Cepheli Külah, Türkiye (Ankara / Abidinpaşa) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve beton zemin bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyun gruplara ayrılan oyuncuların rakip grup sınırına en çok külah atmak (düşürmek).
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Hakem: Bir anlaşmazlığı çözmek için iki tarafın başvurduğu kimse ya da kendisine seçme yetkisi verilen bilirkişi.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncuya birer adet 50 cm’lik düz ve sert Boru (İç çapı 1,5 cm) ve kağıtlardan yapılmış Külâhlar (oyuncu başına en az 10’ar adet).
Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Plâstik iki boru, aralarında bir kibrit kutusu boşluğu kalacak şekilde yere yan yana konur. Aralarına kibrit kutusu konur ve bantla yapıştırılır. İki boru birbirine bağlanmış olur. Dikdörtgen halinde kesilmiş gazete kâğıdı ya da normal beyaz kâğıtlar, külâh şekline getirilir. Bunlarda atılacak olan cephaneyi oluşturur.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Cepheli Külah oyunu en az 2 kişi ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Cepheli Külah oyunu kazanımları:
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.
֍ Daha sonra aynı yöntemle veya Grup Liderlerinin ortak olarak belirlediği bir Hakem seçilir.
֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Oyunun kurallarını gruplara anlatan hakem, tebeşirle sınırları belirler.
֍ Sınır dışına çıkmak, çizgiyi geçmek kesinlikle yasaktır.
֍ Oyun sürelidir. Oyun süresi hakem ve Grup Liderlerinin tarafından belirlenir.
֍ Sürenin başlatılmasıyla birlikte, gruplar hazırladıkları külâhları, boruların arasından üfleyerek çizilen sınırdan karşı grubun sınırının içine düşürmeyi amaçlar.
֍ Hakemin süreyi bitirmesiyle oyun son bulur.
֍ Daha sonra grupların attığı külâhlar sayılır ve en çok külâhı, karşı grubun sınırına atan grup galip gelir.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı gruplar değiştirilmeden veya yeni gruplar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.