YÜZÜK SAKLAMA
(AFYONKARAHİSAR)
Oyun Kökeni: Yüzük Saklama, Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Ateş – Tura: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)
Yüzük (Burdur): Türkiye (Burdur)
Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)
Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri)
Yüzük (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)
Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Oda Oyunu
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 10 kişi ile oynanır)
Amaç: Saklanan yüzüğün bulunması.
Terimler:
Saklayıcı: Yüzüğü saklayan oyuncuya verilen ad.
Seki: Oyun alanını çevreleyen, üstü açık oturma basamakları.
Takka: Şapka, Takke.
Yağlık: Mendil.
Yumurtlatma: Saklayıcı eline aldığı varlık içine yüzüğü yavaş yavaş saklamaya çalışması.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Yüzük ve oyuncu sayısı kadar Havlu, Yağlık veya Takka.
Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Uzun kış gecelerinin vazgeçilmez oyunlarından biridir.
– Bu oyunun en önemli özelliği bir yandan bol seyircili gibi görünmesi, öbür yandan orada bulunanların tümünün oyunun elemanı yani oyuncu olmasıdır.
– Çünkü oyuncular dışında kalan kişilerde oynayan takımlardan birinin taraftarı olmak zorundadır. Oyuncunun kazandığı ödüle veya cezaya ortak olurlar.
– Yüzük Saklama (Afyonkarahisar) oyunu en az 10 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Yüzük Saklama (Afyonkarahisar) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Empati Kurma
- Görsel Algı
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular odada toplanır.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki grup başı seçilir.
֍ Grup başları oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Grup başları sayışmaca yöntemi yaparak oyuna başlayacak grubu belirlerler.
֍ Odanın orta yerine veya büyük “seki“nin ortasına odada bulunan havlu, ceplerdeki “yağlıklar”, başlardaki örme “takkalar” çıkarılır.
֍ Ekip içinde en hızlı ve gizlemesini bilen kişi ortadaki gereçleri eline alıp içine yüzük saklıyormuş gibi yaparak yere koyar.
֍ Saklayıcı eline aldığı varlık içine yüzüğü yavaş yavaş saklamaya çalışırsa buna yumurtlatma denilir ki bu davranış hoş karşılanmaz.
֍ Bazen daha saklanırken yüzük boşa geliverir ve “Tık!” sesini topluluk duyar.
֍ Bu saklayanın en büyük korkusudur.
֍ Yüzük ilk saklanan yerde bulunduğunda kazığa oturtma biçiminde tanımlanır.
֍ Saklama işi bitince saklayanlar az arkaya çekilir.
֍ Şimdi alan karşı ekibin olmuştur.
֍ İlkinde bulmak istiyorlarsa saptadıkları eşya güldeste diye kaldırılır.
֍ Orada değilse kalanların hepsi saklayan ekibe ödül yazılır.
֍ O yüzden önce boşlar saptanıp kaldırılmaya çalışılır.
֍ Doğru bilindiğinde saklama sırası öbür ekibe geçer.
֍ Bu işlem ekiplerden birisinin oyunu bitirecek sayıyı bulmasına kadar sürer.
֍ Asıl oyun yeni başlayacaktır artık.
֍ Çünkü yenen ekip istediği cezayı uygulamakta özgürdür.
֍ Cezaya karşı çıkılamaz.
֍ Cezalardan önemlileri veya acı çektirenleri: İçki masası kurma, tarla sürgüleme, asker talimi, demiryolu döşeme, kadın kılığına sokup kahve pişirtme… vb.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.