CINCIK
(BİLYE)
Oyun Kökeni: Cıncık (Bilye), Türkiye (Gaziantep) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Üçgen Versiyon 2: Türkiye (Bingöl)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve toprak bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanmaktadır)
Amaç: Oyundaki en çok Cıncık’a sahip olmak.
Terimler:
Cıncık: Cam, plastik veya metal bilyeye verilen ad.
Çiften Çizgisi: Çizilen tekten çizgisinin bir köşesinden (Tekten çizgisin devamına) 1 metre uzağa çizilen çizgiye verilen ad.
Karış: Baş parmak ile serçe parmaktan bir önceki yüzük parmağının en geniş biçimde açılmış şeklidir.
Tekten Çizgisi: Açılan çukurun bir köşesinden 1,5 metre uzağa çizilen çizgiye verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için Cıncık (Oyuncu başına en az 10 ‘ar adet).
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 – 14 yaş arası) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Cıncık (Bilye) oyunu eşli veya tek tek oynanır.
– Oynayacak çocuk sayısı dört ve dörtten fazla çift sayı ise eşli oynama tercih edilir.
– Tekli de oynanabilir.
– Önceleri “Cıncık“ bilye dediğimiz cam ve plastik bilyeler yokken, araçların demirden yapılmış motor bilyeleri ile oynanır.
– Bilyesi ağır ve büyük olan avantajlıdır.
– Cıncık (Bilye) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Bir çukur (10 cm genişliğinde ve 5 cm derinliğinde) kazılır.
֍ Çukurun bir köşesinden 1,5 metre uzağa bir çizgi (Tekten Çizgisi) çizilir.
֍ Oyuncular tarafından belirlenen miktarda cıncıklar (her atış öncesi çizgiye dizilecek cıncık sayısı oyuncuların ortak kararı ile belirlenir) bu çizilen tekten çizgisi üzerine dizilir.
֍ Çizilen tekten çizgisinin bir köşesinden (tekten çizgisinin devamına) 1 metre uzağa bir çizgi (Çiften Çizgisi) daha çizilir.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile oyuna ilk başlayacak oyuncu belirlenir.
֍ İlk başlayacak oyuncu belirlendikten sonra diğer oyuncular arasında sayışma yöntemi ile oyundaki diğer oyuncuların oynama sırası belirlenir.
֍ Oyuna ilk başlayacak oyuncu çiften çizgisinin dışında durarak tekten çizgisinde dizili vaziyette bulunan cıncıkları vurmak için atış yapar.
֍ Atış yaparak tekten çizgisi üzerinde bulunan cıncıkları oyun başında açılan çukura sokmaya çalışır.
֍ Atış yapınca cıncıkları vuran oyuncu tekrar atış yapma hakkı kazanır.
֍ Atış yapınca cıncıkları vuramazsa atış sırası kendisinden sonraki oyuncuya geçer.
֍ Cıncıkları çukura sokan oyuncu soktuğu cıncıkların sahibi olur.
Cıncık (Bilye) oyunu iki kişi ile şu şekilde oynanır:
֍ İki kişiden birisi bilyesini çukura atar.
֍ İkinci kişi kendi bilyesini o bilyeye doğru fırlatır.
֍ İkinci atan iki bilye arasındaki boşluğu, kendi karışı ile (karış: baş parmak ile serçe parmaktan bir önceki yüzük parmağının en geniş biçimde açılmış şeklidir) ölçer.
֍ Bu ölçümde iki bilye arasına karışını açtığında dokunabilirse karşı tarafın bilyesini kazanır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.