NGRİVA – SHKRİVA
(DON – ERİ)

Oyun Kökeni: Ngriva-Shkriva (Don – Eri), Arnavutluk  kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bom Ateş: Türkiye

Doktor Aspirin: Türkiye

Dokun Kurtar: Türkiye

Don Ateş – Versiyon 1: Türkiye

Don Ateş – Versiyon 2: Türkiye

Don Ateş – Versiyon 3: Türkiye

Koş ve Don: Azerbaycan

Uçak: Türkiye (Burdur)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Ngriva-Shkriva (Don – Eri) oyunu en az 6 kişi ile oynanır.

Oyuncu sayısı arttıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.

Bir kişi takipçi olur ve diğerleri “Dondum” ya da “Eridimdiyerek etrafında koşarlar.

Eğer takipçi size, siz “Dondum” demeden dokunursa, siz kaybedersiniz ve siz takipçi olursunuz.

Eğer donduysanız hareket edemezsiniz, yoksa kaybedersiniz.

Tekrar hareket edebilmeniz için başka bir çocuğun size dokunup “çözüldü” demesi gerekir.

Son kalan çocuk donamaz.

Takipçi onu yakalayana kadar ya da pes edene kadar koşması gerekir.

Ngriva-Shkriva (Don – Eri) oyunu kazanımları:

  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • El ve Motor Becerileri
  • Empati Kurma
  • Hareketleri hızlandırmak
  • Hızlı karar verebilme
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Soyut Düşünme
  • Sosyal – Duygusal
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile bir oyuncu (Takipçi) seçilir.

֍ Takipçi diğer oyuncuların etrafında dolanır ve onlar “Dondumdemeden yakalamaya çalışır.

֍ Takipçinin “Dondum” demeden dokunduğu oyuncu kaybeder ve diğer oyuncuları yakalamak için o takipçi olur.

֍ Eğer bir oyuncu “Dondumdediyse, sabit kalır ve takipçinin ona dokunması geçersiz sayılır.

֍ Donan oyuncu Eridim” dediği sürece oyun devam eder ve takipçinin onu yakalaması için kaçması gerekir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

Yerel Dilde Oyun Esnasında Söylenen Tekerleme:

Ngriva – shkriva,

Gjalpin e lëpiva,

E lëpiu miu,

Macja dhe ariu.

Oyun Esnasında Söylenen Tekerlemenin Türkçesi:

Kalktım – yazdım,

Tereyağı yaladım,

Fare onu yaladı,

Kedi ve ayı.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir