AIGOLEK
Oyun Kökeni: Aigolek, Kazakistan kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin: Endonezya
Gol Gırmalıç: Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)
Menekşe Çiçeğinin İsmi (Bənövşə): Azerbeycan
Menekşe Mendilim Düşe: Türkiye (Artvin dolayları)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 11 kişi ile oynanır)
Amaç: Gözleri kapalı olan oyuncunun (kör keçi) diğer oyuncuları yakalaması.
Terimler:
Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Oyuncular iki takıma bölünür ve bir çizgide yan yana durur.
– İsmi söylenen oyuncu karşı takımın oyuncularının ellerini birbirinden ayırmalıdır.
– İki takımın oyuncularının oyunu oynayabilmeleri için oyuna eşlik eden tekerlemenin sözlerini öğrenmeleri gereklidir.
– Aigolek oyunu en az 4 kişi ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Aigolek oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.
֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.
֍ Takım liderleri tarafından oyunun bitiş zamanı belirlenir.
֍ Takım liderleri sayışmaca yöntemi yaparak oyuna başlayacak takımı (Birinci Takım) belirlerler.
֍ Oyuncular el ele tutuşurlar ve kollarını açarlar.
֍ İki sıra halinde birbirlerinden 15 – 20 adım mesafede dururlar.
֍ Her iki takımdaki oyuncular ortadan bir oyuncuyu hakem olarak seçerler ve oyunu kontrol etmeleri için görevlendirirler.
֍ Sonra ilk takımın oyuncuları hep birlikte tekerlemeyi söylerler ve diğer takımdan bir oyuncunun adını söyleyerek isterler.
Yerel Dilde Oyun Esnasında Söylenen Tekerleme:
Birinci Takım
Aigolek-au, aigolek
Aidyn júzi dóngelek
Temirshiden dem shygar
Úzektiden ter shygar
Aqterek pen kókterek
Bizden sagan kim kerek?
İkinci Takım
Aigolek-au, aigolek
Aidyn júzi dóngelek
Temirshiden dem shygar
Úzektiden ter shygar
Aqterek pen kókterek
Bizge munda ….. (Karşı takımdan herhangi birinin adı söylenir) kerek!
Birinci Takım
Aigolek-au, aigolek.
Ay yuvarlaktır.
Beyaz ve yeşil bir ağaç.
Bizden size kim gerekli?.
İkinci Takım
Aigolek-au, aigolek.
Ay yuvarlaktır.
Beyaz ve yeşil bir ağaç.
Sizin takımdan bize ………… (Karşı takımdan herhangi birinin adı söylenir) gerekli.
֍ Adı söylenen oyuncu karşı takımdaki iki kişinin ellerini birbirinden ayırmalıdır.
֍ Eğer çizgiyi bozamazsa karşı çizgide kalır, bozarsa karşı çizgiden iki kişiyi kendi takımına götürür.
֍ Böylece oyun devam eder ve belirlenen zamanda en çok oyuncuyu toplayan takım oyunu kazanır.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.