ÇINGILIŞ
Oyun Kökeni: Çıngılış, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (3 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): 10 – 12 adet düzgün Taş ve bir adet Plastik Top.
Kurallar: Bu oyun kızlar (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Bu oyun genellikle kız çocuklar tarafından oynanır.
– Oyun şekli “Dondu Dombilis“i andırsa da oyuncu sayısı ve taş yerine top ile oynanması gibi bazı değişiklikleri vardır.
– Atılan cisim top olduğu için sertlik derecesi daha azdır.
– Eskiden top olarak kullanılan cisim, bir çorabın içine bez parçaları veya gazel doldurarak sıkıca dikilmesiyle elde edilirdi.
– Günümüzde bunun yerine küçük bir plastik top ile de oynanmaktadır.
– Çıngılış oyunu 3 kişi ile oynanmaktadır.
– Çıngılış oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe seçilir.
֍ Oyuncular tarafından 10 – 12 adet düzgün taş üst üste dizilir.
֍ Daha sonra 4 – 5 metre sağ ve soluna birer çizgi çizilir.
֍ Ebe olan oyuncu ortada bekler, diğer oyuncular çizginin gerisinden topu hızlıca atar.
֍ Amaç taş dizinini yıkmaktır.
֍ Eğer taşı yıkamadıysa dahi topun hızlı olarak karşıdaki çizgiyi geçmesi yada yaklaşması gerekir.
֍ Çizginin iç bölümünde kalan topu almak epeyce zor bir iştir.
֍ Ebeye yakalanmadan topu almak gerekmektedir.
֍ Yakalanan oyuncu oyunun yeni ebesi olur.
֍ Taş dizini yıkık ise ebeleme olmaz.
֍ Yıkılan dizini ebe hemen dizmeli ve çizgi içinde bulunan kişi varsa onu sobelemelidir.
֍ Top ortada bir yerde kalırsa ebeyi oyalayarak iki oyuncudan biri topu alıp çizgi dışına kaçmak zorundadır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.