AÇ KAPIYI BEZİRGAN BAŞI

OYUN SPONSORU

Oyun Kökeni: Aç Kapıyı Bezirganbaşı, oyun kökeni (Oyunun 15’inci ve 16’ıncı yüzyılda ortaya çıktığı ile ilgili bilgiler bulunmaktadır. Oyunun bir yöresi olmayıp her yörede oynanmaktadır) bilinmemektedir.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Aç Kapıyı Bezirganbaşı (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)

Altın Kapı (Золотые ворота): Rusya

Altın Köprü: Almanya

Arılar Dönerler Dururlar (Περνά Περνά Η Μέλισσα): Yunanistan

Bezirgân Başı: Türkiye (Tekirdağ)

Bezirgân Başı: Türkiye (Bursa / Orhangazi)

Charlestoıvn Köprüsü: New England

Çürük Elma: Türkiye

Hankervan: Türkiye

Kapan Kale: Türkiye (Kütahya)

Kapucubaşı: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Levis Köprü: Fransa

Londra Köprüsü: İngiltere

Pasimisi: İspanya

Yıkık Köprüler: İskoçya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)

Amaç: Bezirganların kervancıları yakalaması.

Terimler:

Bezirgan: Tüccar, tâcir.

Bezirganlar: Ebeler için kullanılır. Yani Bezirganbaşı kapı kuran ebelerdir.

Kervancılar: Oyuncular için kullanılır.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Aç Kapıyı Bezirgan Başı oyunu en az 8 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Aç Kapıyı Bezirgan Başı oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Empati Kurma
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kelime Hazinesini Arttırma
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

1. Ebe Seçimi

֍ Oyuncular aralarından iki kişiyi Ebe olarak seçerler (Oyunda 2 ebe bulunur).

֍ Ebeler oyuncular arasından Sayışma Tekerlemesi yöntemi veya kura yöntemi ile seçilir.

2. İsim Belirlenir

֍ Ebeler oyun sonunda kullanmak üzere birer isim belirler.

֍ Meyve, sebze, ağaç, hayvan, marka gibi isimler seçebilirler.

֍ Her ebe kendisi için bir isim seçer.

֍ Bu isimler kapıya sıkışan oyuncuya sorulacak ve gruplar oluşturulacaktır.

Oyun Varyasyonu: Bazı yörelerde ebeler isim aramazlar. Bunun yerine “Altın bilezik” ve “Altın saat” kelimelerinden birini seçerler. Diğer oyuncular hangi kelimeyi hangi ebenin seçtiğini bilmezler.

3. Kapı Kurulur

֍ Oyuna başlamak için iki ebe karşılıklı ayakta dururlar.

֍ Daha sonra ellerini havada birleştirerek “kapı” kurarlar.

֍ Oyuncular bu kapının altından geçecektir.

4. Tekerleme Söylenir

֍ Oyunun tekerlemesi ebe ve oyuncular tarafından karşılıklı atışma şeklinde söylenir. Günümüzde oynanan “aç kapıyı bezirganbaşı” oyununda tekerlemenin beraber söylendiği görülmektedir.

Oyuncular Söyler: Aç kapıyı Bezirganbaşı Bezirganbaşı

Ebeler söyler: Kapı hakkı ne alırsın, ne verirsin,

Oyuncular Söyler: Arkamdaki yadigar olsun, yadigar olsun,

Ebeler söyler: “Bir sıçan” (Tekerleme okunurken hangi oyuncuya gelmişse o oyuncuya söylenir.

Sıra olarak ise sondan üçüncüye söylenir.)

Ebeler söyler: “İki sıçan” (Sondan ikinci kişiye söylenir)

Ebeler söyler: “Üçte kapana kapan” (Son oyuncuya söylenir)

֍ Bu tekerleme söylenirken oyuncular köprüden geçerler.

֍ Tekerleme hızına göre köprüden geçecek son 3 oyuncu kalınca sondan üçüncü sıradaki oyuncu “Bir sıçan” der.

֍ Daha sonra sondan ikinci oyuncu “İki sıçan” der.

֍ Son oyuncu ise “Üçte kapana kapan” der ve ebeler ellerinin indirerek bu oyuncuyu kapıya sıkıştırır.

5. Kapı Kapanır

֍ Üçte kapana kapan” diyen son oyuncuyu ebeler ellerini indirerek kapıya sıkıştırır.

6. Soru Sorulur

֍ Kapıya sıkışan oyuncuya ebeler tuttukları isimlerden birini seçmeleri için sorarlar.

Örnek: Elma mı, armut mu?

֍ Oyuncu hangi ebenin tuttuğu kelimeyi seçerse o ebenin arkasına geçerek sıra olur. Yani gruplar oluşmaya başlar.

Not: Bu sırada diğer oyuncuların duymaması gerekir. Eğer duyarlar ise kendileri de sıkıştığı zaman taraflı seçim yapabilirler.

7. Son Kişi

֍ Oyunda bütün oyuncular kapıya sıkıştırılıp bir seçim yapılması istenir. Yani boşta hiç bir oyuncunun kalmaması gerekir.

֍ Bu durumda gruplar oluşur. Her oyuncu kendi grubuna geçer ve oyunun ikinci aşaması başlar.

8. Kim Kazanacak?

֍ Ebeler karşılıklı el ele tutuşurlar.

֍ Ortaya bir çizgi çizilir.

֍ Rakibini halat çekme yarışındaki gibi çizginin dışına çeken grup oyunu kazanacaktır.

֍ Kendi grubundaki oyuncular ise ebenin belinden tutarlar.

֍ Daha sonra diğer grubu çekerek çizgiyi geçirmeye çalışırlar.

9. Çürük Elma

֍ Karşı grubu yenen grup oyuncular aynı anda “Çürük elma, çürük elma!” diye bağırırlar.

֍ Eğer iki grup son aşamayı ip ile yapıyorsa ve ip koparsa iki grup oyuncuları “Çürük elma, çürük elma!” diye bağırırlar.

10. Oyuna Devam

֍ Oyun tamamlandıktan sonra tekrardan yeni 2 bezirgan yani ebe seçilerek oyuna baştan başlanır.

Oyunun videosu:

 

BİR ÇOCUK OYUNUNUN DİAKRONİK İNCELEMESİ: AÇ KAPIYI BEZİRGÂNBAŞI


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir