SAKLAMBAÇ
(AZERBAYCAN)

Oyun Kökeni: Saklambaç, Azerbaycan kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bakınacak: Özbekistan

Battı Buluk (Saklambaç)Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çaşınmak: Kırgızistan

Gizlenmecek: Özbekistan

Gizlempeçek: Türkmenistan

Hakkul – Hukkul: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Harar: Türkiye (Niğde)

Kukalı Saklambaç: Türkiye

Kumulmacak: Özbekistan

Marlamkaş: Kazakistan

Mirmillo: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 

Saglanmaca: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Saklambaç (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Saklambaç (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Saklambaç / Sinlenmecik: Türkiye (Burdur)

Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe): Türkiye

Yummaca: Türkiye (Kocaeli Karamürsel / Kızderbent köyü)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 3 kişi ile oynanır)

Amaç: Saklanan oyuncuları bulmak.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Oyuncuların oyunu oynayabilmeleri için oyuna eşlik eden tekerlemenin sözlerini öğrenmeleri gereklidir.

Saklambaç (Azerbaycan) oyunu en az 3 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Saklambaç (Azerbaycan) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Koşma
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında sayışma yöntemi ile bir Ebe belirlenir.

Yerel Dilde Söylenen Sayışmaca Tekerlemesi:

Əkdim noxud,

Çıxdı şüyüd,

Yarpağıdır,

Şa-ba-lıd.

Sayışmaca Tekerlemesinin Türkçesi:

Bezelye ektim,

Dereotu çıktı,

Yaprağıdır,

Kes-ta-ne.

֍ Seçilen oyuncu (ebe) herhangi bir yere (duvar, ağaç vb.) yüzünü yaslayarak gözlerini kapatır.

֍ Ebe’nin bu durduğu bölge sobeleme yeridir. Ebe veya tüm oyuncular bu bölgeye gelerek değmek ve sobeleme işlemi yapmak zorundadır.

֍ Diğer oyuncular saklanırken önceden belirlenen (oyuna başlamadan önce bu sayıya oyuncular birlikte karar verirler) sayıya kadar sayar.

֍ Saymayı bitirdikten sonra gözlerini açmadan önce aşağıda yazılı olan tekerlemeyi yüksek sesle söylemek zorundadır.

Yerel Dilde Oyun Esnasında Söylenen Tekerleme:

Dərə təpə,

Düz yüz,

Açdım Paç,

Gizlenmeyen,

Ye-kə-baş.

Hazır ya da değil, işte geliyorum!” ya da Geliyorum, hazır ya da değil!” 

Oyun Esnasında Söylenen Tekerlemenin Türkçesi:

Dere tepe,

Düz yüz,

Paçı açtım,

Gizlenmeyen,

Ye-ka-baş.

Hazır ya da değil, işte geliyorum.

֍ Ebe tekerlemeyi bitirdikten sonra gözlerini açar ve saklanmış tüm oyuncuların yerini bulmaya çalışır.

֍ Saklandığı yeri bulduğu oyuncunun adını söyleyerek ebeleme yerine (gözlerini kapatarak saymaya başladığı bölge) giderek onu sobeler.

֍ Ebe tüm oyuncuları bulana kadar bu işlem devam eder.

֍ Ebe tüm oyuncuları bulur ise kendi seçtiği bir oyuncu ebe olur.

֍ Ebe değiştiği zaman saklanan tüm oyuncuların saklandıkları yerden çıkması ve sobeleme yerine gelmesi gerekmektedir.

֍ Eğer saklanan oyunculardan biri ebeden önce sobeleme yerine ulaşıp ebeden önce sobelerse, ebe yerini bulduğu oyuncunun adını yanlış söylerse ebe değişmez ve oyun baştan başlar.

֍ Ebe saklanan oyuncuyu/oyuncuları bulamayıp pes ederse tüm saklanan oyuncular saklandıkları yerden çıkarak sobeleme yerine gidip ebeye bir ceza verirler. Bu gibi durumda oyuncular tarafından yeni ebe belirlenir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir