ÜÇGEN
VERİSYON 2

Oyun Kökeni: Üçgen, Türkiye (Bingöl) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bilye:

Cıncık: Türkiye (Gaziantep)

Cıncık (Bilye): Türkiye (Gaziantep)

Haboki: Türkiye (Bingöl

İzmir: Türkiye (İzmir)

KuytakTürkiye

Mersin: Türkiye (Bingöl)

MisketTürkiye

Tikke: Irak

Üçgen (Müselles): Türkiye

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz, geniş ve toprak bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanmaktadır)

Amaç: Oyundaki en çok Bilye’ye sahip olmak.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için eşit miktarda Bilye.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Bu oyuna “Üçgen Oyunu” adı verilmesinin sebebi; yere bir üçgen çizilerek oynanmasındadır.

Bu oyun da Mersin Oyunu“nu gibi en az iki, en fazla beş kişi tarafından misketlerle oynanan bir oyundur.

Üçgen oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular tarafından yere bir üçgen çizilir.

֍ Oyunda olan kişiler zorunlu sayıda misketleri üçgenin içine dizer.

֍ Üçgenin üç metre uzağına “Menzil” denilen geniş bir çizgi çizilir.

֍ Oyuncular el bilyelerini çizginin yakınına atmaya çalışır.

֍ Bilyesi çizgiye en yakın olan kişi ilk önce atışını yapar.

֍ Oyuncu, el bilyesini çizgiye attığında diğer eli attığı bilyeye değerse son sırada atışını yapar.

֍ En son atış yapmak oyunda dezavantaj olarak görülür.

֍ Çizgiden üçgendeki bilyelere atış yaparak isabet ettiren oyuncu tekrar üç gendeki bilyelere doğru atış yapma hakkı kazanır.

֍ Oyunda atış şekilleri ile ilgili bazı kurallar vardır.

֍ Bu kurallara göre; oyuncu bilyeyi başparmağı ile işaret parmağının arasına alır, başparmağını avucun içine gelecek şekilde yerleştirir.

֍ Bazen bir elini yumruk yapıp yere dayadıktan sonra bilyenin olduğu eli de o elin üstüne yerleştirir sonra avuç içinde olan başparmağıyla bilyesini savurur.

֍ Bilye savrulurken el, sabit olmalıdır.

֍ Atış sırasında bilyeyle birlikte el savrulursa atışın yenilenmesi gerekir.

֍ Bir diğer atış ise bilye işaret ve başparmak arasına alındıktan sonra sağ diz bükülür ve el sağ dizin üstüne yerleştirilerek atış yapılır.

֍ Bir diğer atış şekli ise “Adana” adı verilen atış şeklidir.

֍ Bu atışa niçin adana denildiği hususunda bir bilgi yoktur.

֍ Bu atışta bilye bazen başparmağı ve yüzük parmağı, bazen de başparmağı ve orta parmak arasına alınır.

֍ Atış esnasında oyuncunun el bilyesi başka bir oyuncunun ayağına değer se “Tutuk” alınır.

֍ Tutuk bir oyun kuralıdır.

֍ Oyuncunun el bilyesi diğer oyuncunun ayağına nerede değdiyse orda “Tutuk” alınır.

֍ Tutuk başka bir oyuncu tarafından alınmalıdır.

֍ Tutuğu alan kişi dik durur, dizini yukarı kaldırıp aşağı doğru büker ve dizinden aşağı doğru bilyeyi bırakır.

֍ Oyuncunun el bilyesi nereye giderse oyuncu oradan atışını yapar.

֍ Oyunda bilye kazanan kişi diğer oyunculara “Kırıyor musunuz?” yani “Meydan okuyor musunuz?” diye sorar.

֍ Bilyeleri kazanan oyuncuya “Kırıyorum” diye karşılık veren kişi, o oyuncunun rakibi olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir