MENDİL ATMACA (拋手巾)
Oyun Kökeni: Mendil Atmaca (拋手巾), Hong Kong kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Fes Kapma – Külah Kapma: Türkiye (Gaziantep)
Kaba Tuz, İyi Tuz (Αλάτι χοντρό, αλάτι ψιλό): Yunanistan
Postaneye Git (Cova një letër në postë): Arnavutluk
Süpürdüm Geldim: Türkiye (Gaziantep)
Yağ Satarım Bal Satarım: Türkiye
Yağ Satarım Bal Satarım (Bingöl): Türkiye (Bingöl)
Yağ Satarım Bal Satarım (Uluslararası):
Yağ Satarım Bal Satarım (Yozgat): Türkiye (Yozgat)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Mendil.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Her seferde bir “atıcı” ve bir “kovalayan” bulunur.
– Atıcı’nın arkasına bir mendil attığını, “Atıcı” bir tam daire koştuktan sonra fark eden oyuncu dairenin ortasına geçip bir gösteri yapmak zorundadır, şarkı söylemek ya da dans etmek olabilir. Bu oyuncu yeni elin “atıcısı” olur.
– Mendil Atmaca (拋手巾) oyunu en az 6 kişi ile oynanır.
– Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.
– Mendil Atmaca (拋手巾) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- Hareketleri Hızlandırmak
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sorumluluk
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular bir daire şeklinde, dairenin merkezine bakacak şekilde otururlar.
֍ Oyunculardan biri oyunu başlatan ilk atıcı olur.
֍ İlk atıcıyı seçmek için sayışmaca yöntemine başvurulur.
֍ Bir oyuncu tarafından sayışmaca tekerlemesi söylenir.
Yerel Dilde Sayışmaca Tekerlemesi:
拋、拋、拋手巾
輕輕地拋在小朋友後面
大家不要告訴他,
快點快點兒抓住他,
快點快點抓住他
Sayışmacanın Türkçe Tekerlemesi:
Mendil Atmaca,
At At, At bir mendil.
Nazikçe çocukların arkasına at,
Ona söyleme,
Çabuk ol ve yakala onu,
Çabuk ol ve yakala onu.
֍ Sayışmaca tekerlemesi sonrası çıkan oyuncu ilk atıcı olarak oyuna başlar.
֍ Seçilen atıcı bir mendil taşır ve oturan oyuncuların etrafında döner.
֍ Atıcı oyunculardan birinin arkasına nazik ve sessizce mendili bırakır, mendilin bırakıldığı oyuncu “kovalayan” olur.
֍ Kovalayan mendilin arkasına bırakıldığını fark ettiği zaman mendili tutup atıcıyı yakalamak zorundadır.
֍ Kovalayan oyuncu atıcı oyuncunun peşinden koşarken diğer oyuncular tekerleme ile onlara eşlik ederler.
Yerel Dilde Oyun Esnasında Söylenen Tekerleme:
十二隻恐龍去野餐
(12 dinazor pikniğe gider)
十二隻恐龍去野餐
齊乘坐旅遊車出發了
路上唱歌謠快快樂樂
Söyle yoldayım
又越過冰河 噴火山都穿過
二十里車程轉眼到
十二塊笑臉在齊去呼叫
Mutlu mutlu
白石嶺公園 到處青蔥一片
讓活潑恐龍通處跳
十二塊笑臉在齊野餐了
Mutlu mutlu
六十罐曲奇吃個飽
愛吃的粟米香香脆脆
讓愉快心情快快樂樂
Söyle çok mutluyum
莫亂棄果皮 你我記緊清潔
莫令這公園污染了
十二塊笑臉在齊說知道
Mutlu mutlu
白石嶺公園 這裡風景真美
讓活潑恐龍嬉戲
十二塊笑臉在齊野餐了
Mutlu mutlu
Oyun Esnasında Söylenen Tekerlemenin Türkçesi:
On iki dinazor pikniğe gider,
Bir otobüste yola çıktılar,
Yolda mutlu mutlu şarkı söylediler,
Söylediler ben yoldayım.
Buzulları ve volkanları geçtiler,
Bir çırpıda yirmi mil gittiler,
On iki gülümseyen yüz şarkı söylediler,
Mutlu mutlu.
Baishiling Parkı yeşilliklerle dolu,
Bırak neşeli dinazorlar her yerde zıplasınlar,
On iki gülümseyen surat birlikte piknik yapıyor,
Mutlu mutlu.
Yemek için altmış paket kurabiye,
En sevdiğim mısır leziz ve çıtır,
Hepimiz keyifliyiz,
Söyle çok mutluyum.
Sakın kabukları atma, sen ve ben toplamayı hatırlarız,
Sakın bu parkı kirletme,
On iki gülümseyen surat evet demek için burada,
Mutlu mutlu.
Baishiling Parkı, burada manzara çok güzel,
Bırak neşeli dinazorlar oynasın,
On iki gülümseyen surat birlikte piknik yapıyor,
Mutlu mutlu.
֍ Atıcı koşup kovalayanın yerine oturmak zorundadır.
֍ Eğer atıcı oturamadan yakalanırsa yeniden atıcı olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
Oyunun videosu:
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.