AĞSEVAG / TİLKİ DELİĞİ
Oyun Kökeni: Ağvesag / Tilki Deliği, Türkiye (Bitlis) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Damların üzerinde, ovalarda ve meralarda oynanır)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 5 en çok 20 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyun başında belirlenen Bab’ın, Kovalanan oyuncuyu yakalaması.
Terimler:
Bab: Ebe
Kovalanan: Bab’dan kaçan oyuncu.
Tilki Deliği: Yan yana dizilerek duran oyuncuların bacaklarını açarak oluşturdukları alana verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Genellikle ilkbahar ve sonbahar aylarında oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Ağvesag / Tilki Deliği oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyun başlamadan oyun için “Bab” adı verilen bir ebe belirlenir.
֍ Ebe gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile seçilir.
֍ Oyuncular ayaklarını kemer şeklinde yapıp yan yana dizilir.
֍ Uzunca bir geçit, yani “Tilki Deliği” oluşturulur.
֍ Sıranın en başında bulunan oyuncuya “Kovalanan” adı verilir.
֍ Kovalanan adını alan oyuncu bab’dan kaçarak kemer şeklinde olan bacakların, yani Tilki Deliğinden geçmeye ve diğer taraftan çıkmaya çalışır.
֍ Bab da aynısını yaparak onu yakalamaya çalışır.
֍ Kovalanan yakalanmadan dışarı çıkmayı başardığında, “Bab” kovalanan olur.
֍ Geçmiş kovalananın yerine ise sıranın önünde duran geçer.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.