ÇİZĞİ

Oyun Kökeni: Çizgi, Türkiye (Sakarya / Kaynarca) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çizgi (Seksek): Türkiye (Bingöl)

Ekaria Dukaria: Hindistan

Hinkelbaan: Hollanda

Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Marelles: Fransa

Okkel: Türkiye (Çorum)

Rayuela: Arjantin

Pico: Vietnam

Sek Sek (Balıkesir): Türkiye (Balıkesir)

Sek Sek (Burdur): Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Sekkeleme: Türkiye

Seksek: Türkiye

Seksek (Azerbeycan): Azerbeycan

Seksek (Uluslararası):

Templehupfen: Almanya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (2 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyunda en fazla odayı alan oyuncu olmak.

Terimler:

Oda: Oyuncular tarafından yere çizilen her bir kareye verilen ad.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncuya ait birer adet 5 x 5 cm’lik kare biçiminde bir Tahta veya Taş Parçası ve yeri çizmek için Kiremit Parçası veya Tebeşir.

Kurallar: Bu oyun kızlar tarafından (8 yaş ve üzeri) oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Genelde kızlar tarafından oynanan bu oyun bazen de kızlar ve erkeler tarafından birlikte oynanır

Oyun genellikle yarım ile bir saat kadar sürer.

Tek ayakla oynandığı ve çizgilere dokunulamayacağı için çok yorucudur.

Oyunda kaybedene ceza yoktur.

Çizgi oyununun adını oyun içerisinde odaların çizilmesinden aldığı düşünülmektedir.

Çizgi oyunu kazanımları:

  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Toprak zemin üzerine sert bir cisimle, beton zemin üzerine kiremit parçası veya tebeşirle kareler çizilir.

Çizgi Oyun Alanı Çizimi

֍ Karelerin kenar uzunluğu genellikle 40 – 45 cm civarında olur.

֍ İlk sırada bir kare, ikinci sırada bir kare, üçüncü sırada yan yana üç kare, dördüncü sırada bir kare, beşinci ve son sırada yan yana üç kare olur.

֍ 5 x 5 cm’lik kare biçiminde bir tahta veya taş parçasını tek ayak ucuyla dokunarak kare içinde gelecek şekilde oynanır.

֍ Her bir kareye “Oda” denir.

֍ Oyun tek ayakla oynanır.

֍ Sadece üç odalı yerlerde oyuncu iki ayağını da odalara koyabilir ve dinlenebilir.

֍ Amaç taş veya tahta parçasını, ayak ucuyla tüm odalarda sırasıyla gezdirerek, hiçbir çizgi üzerine getirtmeden (yanmadan) götürüp getirtmektir.

֍ Genellikle iki kişiyle oynanır.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile oyuna başlayacak oyuncu belirlenir.

֍ İlk turda her iki oyuncu da oyunu “Gözü Açık” oynarlar.

֍ İlk turda her iki oyuncu da götürüp getirmeyi (taş veya tahta parçasını) başarırsa, ikinci turda oyuncular “Gözler Yumuk” yürüyerek oyunu aynı şekilde oynarlar, sadece üçlü odalarda gözlerini açabilirler.

֍ Oyuncular oyun alanında gider ve geri gelirler.

֍ Hangi oyuncu bunu da başarıyla tamamlarsa, başlangıç noktasını gelip arkasını döner.

֍ Tahta veya taşı odalar yönünde başının üzerinden atar.

֍ Taş çizgiye değmeden hangi odaya denk gelirse, o Oda artık onun evidir.

֍ O orada kalan oyun süresince iki ayakla basabilir.

֍ Diğer oyuncu onun evine kesinlikle giremez.

֍ Onun üzerinden atlamak mecburiyetindedir.

֍ En fazla oda alan oyunu kazanır.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir