ÇİZĞİ
Oyun Kökeni: Çizgi, Türkiye (Sakarya / Kaynarca) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Çizgi (Seksek): Türkiye (Bingöl)
Ekaria Dukaria: Hindistan
Hinkelbaan: Hollanda
Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)
Marelles: Fransa
Rayuela: Arjantin
Pico: Vietnam
Sek Sek (Balıkesir): Türkiye (Balıkesir)
Sek Sek (Burdur): Türkiye (Burdur / Mamak köyü)
Seksek (Azerbeycan): Azerbeycan
Templehupfen: Almanya
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (2 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyunda en fazla odayı alan oyuncu olmak.
Terimler:
Oda: Oyuncular tarafından yere çizilen her bir kareye verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncuya ait birer adet 5 x 5 cm’lik kare biçiminde bir Tahta veya Taş Parçası ve yeri çizmek için Kiremit Parçası veya Tebeşir.
Kurallar: Bu oyun kızlar tarafından (8 yaş ve üzeri) oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Genelde kızlar tarafından oynanan bu oyun bazen de kızlar ve erkeler tarafından birlikte oynanır
– Oyun genellikle yarım ile bir saat kadar sürer.
– Tek ayakla oynandığı ve çizgilere dokunulamayacağı için çok yorucudur.
– Oyunda kaybedene ceza yoktur.
– Çizgi oyununun adını oyun içerisinde odaların çizilmesinden aldığı düşünülmektedir.
– Çizgi oyunu kazanımları:
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Eş Güdüm (Koordinasyon)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Toprak zemin üzerine sert bir cisimle, beton zemin üzerine kiremit parçası veya tebeşirle kareler çizilir.
Çizgi Oyun Alanı Çizimi
֍ Karelerin kenar uzunluğu genellikle 40 – 45 cm civarında olur.
֍ İlk sırada bir kare, ikinci sırada bir kare, üçüncü sırada yan yana üç kare, dördüncü sırada bir kare, beşinci ve son sırada yan yana üç kare olur.
֍ 5 x 5 cm’lik kare biçiminde bir tahta veya taş parçasını tek ayak ucuyla dokunarak kare içinde gelecek şekilde oynanır.
֍ Her bir kareye “Oda” denir.
֍ Oyun tek ayakla oynanır.
֍ Sadece üç odalı yerlerde oyuncu iki ayağını da odalara koyabilir ve dinlenebilir.
֍ Amaç taş veya tahta parçasını, ayak ucuyla tüm odalarda sırasıyla gezdirerek, hiçbir çizgi üzerine getirtmeden (yanmadan) götürüp getirtmektir.
֍ Genellikle iki kişiyle oynanır.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile oyuna başlayacak oyuncu belirlenir.
֍ İlk turda her iki oyuncu da oyunu “Gözü Açık” oynarlar.
֍ İlk turda her iki oyuncu da götürüp getirmeyi (taş veya tahta parçasını) başarırsa, ikinci turda oyuncular “Gözler Yumuk” yürüyerek oyunu aynı şekilde oynarlar, sadece üçlü odalarda gözlerini açabilirler.
֍ Oyuncular oyun alanında gider ve geri gelirler.
֍ Hangi oyuncu bunu da başarıyla tamamlarsa, başlangıç noktasını gelip arkasını döner.
֍ Tahta veya taşı odalar yönünde başının üzerinden atar.
֍ Taş çizgiye değmeden hangi odaya denk gelirse, o Oda artık onun evidir.
֍ O orada kalan oyun süresince iki ayakla basabilir.
֍ Diğer oyuncu onun evine kesinlikle giremez.
֍ Onun üzerinden atlamak mecburiyetindedir.
֍ En fazla oda alan oyunu kazanır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.