SEK SEK
(BALIKESİR)

Oyun Kökeni: Sek Sek, Türkiye (Balıkesir) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çizgi: Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Çizgi (Seksek): Türkiye (Bingöl)

Ekaria Dukaria: Hindistan

Hinkelbaan: Hollanda

Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Marelles: Fransa

Okkel: Türkiye (Çorum)

Rayuela: Arjantin

Pico: Vietnam

Sek Sek (Burdur): Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Sekkeleme: Türkiye

Seksek: Türkiye

Seksek (Azerbeycan): Azerbeycan

Seksek (Uluslararası):

Templehupfen: Almanya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: En fazla kutuya sahip olmak. 

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Yassı Taş (5 cm x 5 cm boyutunda) ve düz zemin üzerine çizilen Oyun Alanı.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 – 12 yaş arası) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Yere çizilen geometrik şekiller üzerinde yassı taşlarla ve birden fazla oyuncu ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Sek Sek (Balıkesir) oyunu kazanımları:

  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile oyuna başlayacak Oyuncu ve daha sonra oyuna devam edecek diğer oyuncuların sırası belirlenir.

֍ İlk başlayan oyuncu, 1 numaralı karenin önünde durup, elindeki taşı bu kutu içine bırakır.

֍ Sonra sekerek ve çizgilere basmadan bölmelerden sıra ile atlar.

֍ 4’üncü kareden sonra ayakları 5’inci ve 6’ıncı karelerde olacak şekilde atlar.

֍ Tekrar çizgiye basmadan ayakları 5’inci ve 6’ıncı karelerde olacak şekilde atlar.

֍ Tekrar çizgiye basmadan ayakları 5’inci ve 6’ıncı karelerde olacak şekilde döner.

֍ Tekrar sekerek 1’inci kareye kadar gelip yerdeki ayağı ile buradaki taşı tepip dışarı çıkarır, kendisi de çıkarak ayaklarını basar.

֍ Aynı oyunu ikinci, üçüncü ve dördüncü kutular için aynı şekilde sekerek gider.

֍ Taşı geriye sıra ile kutulara ayağı ile sürükler ve dışarı çıkarır, sora 5’inci ve 6’ıncı kutulardan da geriye doğru taşı sürükleyerek çıkarır.

֍ Aşağı yere ve çizgiye basmadan ve sürüdüğü taş çizgi üzerinde kalmadan altı kutuya da bu şeklide bitiren oyuncu birinci bölümü bitirir.

֍ Ancak taşı çizgi üzerinde bırakan, çizgiye ve yere basan oyuncu yanar, diğerlerine sıra gelir.

֍ Her oyuncu sıra tekrar geldiğinde kaldığı kutudan başlar.

֍ İkinci bölümde oyuncu gözlerini kapatıp yürüyerek ve çizgilere basmadan dördüncü kutuya, buradan da ayakları 5’inci ve 6’ıncı kutuda olacak şekilde hoplar.

֍ Burada gözlerini açıp arkaya döner ve bu sefer de öne doğru gözleri kapalı olarak ayağı çizgilere basmayacak şekilde yürüyerek gelip dışarı çıkar.

֍ Bu bölümde de çizgiye basan ve gözlerini sona gelmeden açan oyuncu yanar ve sıra diğerlerine geçer.

֍ Oyunun üçüncü bölümünde ise, oyuncu yine kutulara arkası dönük halde elindeki taşı bir kutuya düşecek şekilde atar.

֍ Taş çizgiye gelemeden kutu içinde kalırsa, o kutuyu “X” işareti ile çizer.

֍ Bu kutu o oyuncunun olur ve diğer oyuncular kendi oyunlarını oynarken bu kutunun üzerinden atlayama çalışırlar.

֍ Bu şeklide bütün kutuları veya en fazla kutuya sahip olan oyunu kazanmış olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir