SEK SEK
(BALIKESİR)
Oyun Kökeni: Sek Sek, Türkiye (Balıkesir) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Çizgi: Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Çizgi (Seksek): Türkiye (Bingöl)
Ekaria Dukaria: Hindistan
Hinkelbaan: Hollanda
Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)
Marelles: Fransa
Rayuela: Arjantin
Pico: Vietnam
Sek Sek (Burdur): Türkiye (Burdur / Mamak köyü)
Seksek (Azerbeycan): Azerbeycan
Templehupfen: Almanya
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)
Amaç: En fazla kutuya sahip olmak.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Yassı Taş (5 cm x 5 cm boyutunda) ve düz zemin üzerine çizilen Oyun Alanı.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 – 12 yaş arası) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Yere çizilen geometrik şekiller üzerinde yassı taşlarla ve birden fazla oyuncu ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Sek Sek (Balıkesir) oyunu kazanımları:
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Eş Güdüm (Koordinasyon)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile oyuna başlayacak Oyuncu ve daha sonra oyuna devam edecek diğer oyuncuların sırası belirlenir.
֍ İlk başlayan oyuncu, 1 numaralı karenin önünde durup, elindeki taşı bu kutu içine bırakır.
֍ Sonra sekerek ve çizgilere basmadan bölmelerden sıra ile atlar.
֍ 4’üncü kareden sonra ayakları 5’inci ve 6’ıncı karelerde olacak şekilde atlar.
֍ Tekrar çizgiye basmadan ayakları 5’inci ve 6’ıncı karelerde olacak şekilde atlar.
֍ Tekrar çizgiye basmadan ayakları 5’inci ve 6’ıncı karelerde olacak şekilde döner.
֍ Tekrar sekerek 1’inci kareye kadar gelip yerdeki ayağı ile buradaki taşı tepip dışarı çıkarır, kendisi de çıkarak ayaklarını basar.
֍ Aynı oyunu ikinci, üçüncü ve dördüncü kutular için aynı şekilde sekerek gider.
֍ Taşı geriye sıra ile kutulara ayağı ile sürükler ve dışarı çıkarır, sora 5’inci ve 6’ıncı kutulardan da geriye doğru taşı sürükleyerek çıkarır.
֍ Aşağı yere ve çizgiye basmadan ve sürüdüğü taş çizgi üzerinde kalmadan altı kutuya da bu şeklide bitiren oyuncu birinci bölümü bitirir.
֍ Ancak taşı çizgi üzerinde bırakan, çizgiye ve yere basan oyuncu yanar, diğerlerine sıra gelir.
֍ Her oyuncu sıra tekrar geldiğinde kaldığı kutudan başlar.
֍ İkinci bölümde oyuncu gözlerini kapatıp yürüyerek ve çizgilere basmadan dördüncü kutuya, buradan da ayakları 5’inci ve 6’ıncı kutuda olacak şekilde hoplar.
֍ Burada gözlerini açıp arkaya döner ve bu sefer de öne doğru gözleri kapalı olarak ayağı çizgilere basmayacak şekilde yürüyerek gelip dışarı çıkar.
֍ Bu bölümde de çizgiye basan ve gözlerini sona gelmeden açan oyuncu yanar ve sıra diğerlerine geçer.
֍ Oyunun üçüncü bölümünde ise, oyuncu yine kutulara arkası dönük halde elindeki taşı bir kutuya düşecek şekilde atar.
֍ Taş çizgiye gelemeden kutu içinde kalırsa, o kutuyu “X” işareti ile çizer.
֍ Bu kutu o oyuncunun olur ve diğer oyuncular kendi oyunlarını oynarken bu kutunun üzerinden atlayama çalışırlar.
֍ Bu şeklide bütün kutuları veya en fazla kutuya sahip olan oyunu kazanmış olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.