YÜZÜK SAKLAMACA
(BURDUR)

Oyun Kökeni: Yüzük Saklamaca, Türkiye (Burdur) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Ateş – Tura: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Fincanda Yüzük: Türkiye

Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)

Yüzük (Burdur): Türkiye (Burdur)

Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep

Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri

Yüzük (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca

Yüzük Kimde?: Türkiye

Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)

Yüzük Saklama (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)

Zeykiri: Türkiye (Burdur)

Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan

Oyun Türü: Oda Oyunu

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Değnek: 60 – 70 cm boyunda tahta sopa.

Peşkir: Genellikle pamuk ipliğiyle dokunmuş havlu, büyük mendil biçiminde pamuk ya da keten bez.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Yüzük, bir adet Değnek ve oyuncu sayısı kadar Şapka veya Çorap.

Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Bu oyun, evde, küçük mekânlarda oynanabileceği gibi bahçe ve sokak gibi geniş yerlerde de oynanabilir.

Yüzük Saklamaca (Burdur) oyunu en az 6 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Yüzük Saklamaca (Burdur) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Empati Kurma
  • Görsel Algı
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.

֍ Şapka ya da çoraplar yere dizilir.

֍ Altına yüzük saklanır.

֍ Ebe karşıdan elinde ince çubuk şeklinde bir sopa ile yüzüğü bulmaya çalışır.

֍ Değnek ile kaldırdığı şapkanın ya da çorabın altında yüzük varsa oyunu kazanır.

֍ Bu oyun evde oynanıyorsa, peşkir, havlu veya mendillerin altına yüzük saklanır.

֍ Ebe elinde sakladığı yüzüğü tüm peşkirlerin altına koyuyor gibi yaparak oyuncuları şaşırtmaya çalışır.

֍ Yüzük tek tahminle veya üç tahminle de bulunulabilir.

֍ Ebe yüzüğü bulamazsa ceza alır.

֍ Eğer bulursa ebenin seçtiği bir oyuncu ebe olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

Bir başka yüzük oyunu, genç kızların rağbet ettiği bir oyundur.

֍ Bunun için on bir tane fincan gereklidir.

֍ Karşılıklı gruplara ayrılıp yüzüğü bulmaya çalışırlar.

֍ Yenilen taraf ortaya oturur.

֍ Kiminin eline gaz lambası, kiminin eline oyuncak bebek verilir.

֍ Türküler söylenerek etraflarında dönülür.

֍ Elinde bebek olanların ninni ile kucaklarındaki bebekler sevilmeye çalışılır.

֍ Lamba olanların da mumu söndürülmeye çalışılır.

֍ Ortadakiler buna izin vermek istemezler.

֍ Ne zaman tüm bebekler okşanır ve lambalar sönerse oyun biter.

Bucak’ta oynanan “yüzük saklama” oyunu şöyledir:

֍ Uzun kış gecelerinde oynanır.

֍ Yere yüzüğün saklanabileceği on iki parça eşya konur.

֍ Bunlar giyim eşyası, havlu, peşkir vb. eşyalardan olabilir.

֍ En az iki kişiyle oynanır.

֍ Ebe olan kişi, yüzüğü yere konan eşyaların arasına saklar.

֍ Diğer oyuncu, eşyaları kaldırarak yüzüğü bulmaya çalışır.

֍ Birinci ve on ikincide bulunursa ebe değişir.

֍ Diğer hallerdeki yüzük kaçıncı aramada bulunursa o arama sayısı ile on iki sayısı arasındaki sayı kadar sayı alır.

֍ Örneğin, yüzük yedincide bulundu ise, saklayanın aldığı sayı beş olur.

֍ Ebe yeniden yüzüğü saklar.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

֍ Oyun sonunda sayılar karşılaştırılır, sayısı çok olan galip gelmiş olur.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir