YÜZÜK SAKLAMACA
(BURDUR)
Oyun Kökeni: Yüzük Saklamaca, Türkiye (Burdur) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Ateş – Tura: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)
Yüzük (Burdur): Türkiye (Burdur)
Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)
Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri)
Yüzük (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)
Yüzük Saklama (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Oda Oyunu
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Değnek: 60 – 70 cm boyunda tahta sopa.
Peşkir: Genellikle pamuk ipliğiyle dokunmuş havlu, büyük mendil biçiminde pamuk ya da keten bez.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Yüzük, bir adet Değnek ve oyuncu sayısı kadar Şapka veya Çorap.
Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Bu oyun, evde, küçük mekânlarda oynanabileceği gibi bahçe ve sokak gibi geniş yerlerde de oynanabilir.
– Yüzük Saklamaca (Burdur) oyunu en az 6 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Yüzük Saklamaca (Burdur) oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Empati Kurma
- Görsel Algı
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.
֍ Şapka ya da çoraplar yere dizilir.
֍ Altına yüzük saklanır.
֍ Ebe karşıdan elinde ince çubuk şeklinde bir sopa ile yüzüğü bulmaya çalışır.
֍ Değnek ile kaldırdığı şapkanın ya da çorabın altında yüzük varsa oyunu kazanır.
֍ Bu oyun evde oynanıyorsa, peşkir, havlu veya mendillerin altına yüzük saklanır.
֍ Ebe elinde sakladığı yüzüğü tüm peşkirlerin altına koyuyor gibi yaparak oyuncuları şaşırtmaya çalışır.
֍ Yüzük tek tahminle veya üç tahminle de bulunulabilir.
֍ Ebe yüzüğü bulamazsa ceza alır.
֍ Eğer bulursa ebenin seçtiği bir oyuncu ebe olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
Bir başka yüzük oyunu, genç kızların rağbet ettiği bir oyundur.
֍ Bunun için on bir tane fincan gereklidir.
֍ Karşılıklı gruplara ayrılıp yüzüğü bulmaya çalışırlar.
֍ Yenilen taraf ortaya oturur.
֍ Kiminin eline gaz lambası, kiminin eline oyuncak bebek verilir.
֍ Türküler söylenerek etraflarında dönülür.
֍ Elinde bebek olanların ninni ile kucaklarındaki bebekler sevilmeye çalışılır.
֍ Lamba olanların da mumu söndürülmeye çalışılır.
֍ Ortadakiler buna izin vermek istemezler.
֍ Ne zaman tüm bebekler okşanır ve lambalar sönerse oyun biter.
Bucak’ta oynanan “yüzük saklama” oyunu şöyledir:
֍ Uzun kış gecelerinde oynanır.
֍ Yere yüzüğün saklanabileceği on iki parça eşya konur.
֍ Bunlar giyim eşyası, havlu, peşkir vb. eşyalardan olabilir.
֍ En az iki kişiyle oynanır.
֍ Ebe olan kişi, yüzüğü yere konan eşyaların arasına saklar.
֍ Diğer oyuncu, eşyaları kaldırarak yüzüğü bulmaya çalışır.
֍ Birinci ve on ikincide bulunursa ebe değişir.
֍ Diğer hallerdeki yüzük kaçıncı aramada bulunursa o arama sayısı ile on iki sayısı arasındaki sayı kadar sayı alır.
֍ Örneğin, yüzük yedincide bulundu ise, saklayanın aldığı sayı beş olur.
֍ Ebe yeniden yüzüğü saklar.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
֍ Oyun sonunda sayılar karşılaştırılır, sayısı çok olan galip gelmiş olur.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.