BETA ORANG KAYA,
BETA ORANG MİSKİN

Oyun Kökeni: Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin, Endonezya kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Aliler: Türkiye (Zonguldak)

Aigolek: Kazakistan

Gol Gırmalıç: Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Menekşe Çiçeğinin İsmi (Bənövşə): Azerbeycan

Menekşe Mendilim Düşe: Türkiye (Artvin dolayları)

Üşüdüm: Türkiye (Kütahya)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 10 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

 Oyuncuların oyunu oynayabilmeleri için oyuna eşlik eden tekerlemenin sözlerini öğrenmeleri gereklidir.

 Bu oyunun kökeni Maluku bölgesine dayanır. Fakat popülerliğinden dolayı, oyun Endonezya’nın tüm bölgelerine yayılmış ve tekerlemeler de oyunun oynandığı yerin yerel diline göre değişiklik göstermektedir.

Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin oyunu en az 10 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.

֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.

֍ Böylece iki takım (zenginler ve fakirler) kurulmuş olur.

֍ Zenginler takımı ve fakirler takımı yatay bir çizgide karşı karşıya dururlar.

֍ İleri geri yürürlerken bir yandan da ileri geri şarkı söylerler.

֍ Zenginler, fakirlerden birinin kendilerinden biri olmasını isterler ve onun adını şarkıda söylerler.

֍ Fakirler, zenginlerin istediği oyuncuyu verirler ve oyuncu onlardan biri olur.

֍ Fakirlerin grubunda bir kişi kalana kadar karşılıklı şarkı söylemeye devam ederler.

֍ Bu oyun karşılıklı (misilleme şeklinde) olarak söylenen bir şarkı eşliğinde oynanır.

Zenginler takımı:

Beta kaya kaya kaya,

Beta kaya kaya kaya, mariete mario”. (Ben zenginim)

Fakirler takımı:

Beta miskin miskin miskin,

Beta miskin miskin mariete mario”. (Ben fakirim)

Zenginler takımı:

Betalah mau sorang dari kamog,

Betalah mau sorang dari kamog, mariete mario”. (Sizden birini almak istiyorum)

Fakirler takımı:

Kamonglah mo minta siapa,

Kamonglah mo minta siapa, mariete mario”. (Kimi istiyorsun?)

Zenginler takımı:

Betalah mau minta ….

Mariete maria.” (Onu almak istiyorum (adını söyler)

Fakirler takımı:

Ambel dia por ose jua mariete mario”. (Lütfen onu (adını söyler) al)

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

Oyunun videosu:


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir