BETA ORANG KAYA,
BETA ORANG MİSKİN
Oyun Kökeni: Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin, Endonezya kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Gol Gırmalıç: Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)
Menekşe Çiçeğinin İsmi (Bənövşə): Azerbeycan
Menekşe Mendilim Düşe: Türkiye (Artvin dolayları)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 10 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (6 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Oyuncuların oyunu oynayabilmeleri için oyuna eşlik eden tekerlemenin sözlerini öğrenmeleri gereklidir.
– Bu oyunun kökeni Maluku bölgesine dayanır. Fakat popülerliğinden dolayı, oyun Endonezya’nın tüm bölgelerine yayılmış ve tekerlemeler de oyunun oynandığı yerin yerel diline göre değişiklik göstermektedir.
– Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin oyunu en az 10 kişi ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Beta Orang Kaya, Beta Orang Miskin oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.
֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki takım (zenginler ve fakirler) kurulmuş olur.
֍ Zenginler takımı ve fakirler takımı yatay bir çizgide karşı karşıya dururlar.
֍ İleri geri yürürlerken bir yandan da ileri geri şarkı söylerler.
֍ Zenginler, fakirlerden birinin kendilerinden biri olmasını isterler ve onun adını şarkıda söylerler.
֍ Fakirler, zenginlerin istediği oyuncuyu verirler ve oyuncu onlardan biri olur.
֍ Fakirlerin grubunda bir kişi kalana kadar karşılıklı şarkı söylemeye devam ederler.
֍ Bu oyun karşılıklı (misilleme şeklinde) olarak söylenen bir şarkı eşliğinde oynanır.
– Zenginler takımı:
“Beta kaya kaya kaya,
Beta kaya kaya kaya, mariete mario”. (Ben zenginim)
– Fakirler takımı:
“Beta miskin miskin miskin,
Beta miskin miskin mariete mario”. (Ben fakirim)
– Zenginler takımı:
“Betalah mau sorang dari kamog,
Betalah mau sorang dari kamog, mariete mario”. (Sizden birini almak istiyorum)
– Fakirler takımı:
“Kamonglah mo minta siapa,
Kamonglah mo minta siapa, mariete mario”. (Kimi istiyorsun?)
– Zenginler takımı:
“Betalah mau minta ….
Mariete maria.” (Onu almak istiyorum (adını söyler)
– Fakirler takımı:
“Ambel dia por ose jua mariete mario”. (Lütfen onu (adını söyler) al)
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
Oyunun videosu:
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.