TİKKE

Oyun Kökeni: Tikke, Irak kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bilye:

Cıncık: Türkiye (Gaziantep)

Cıncık (Bilye): Türkiye (Gaziantep)

Haboki: Türkiye (Bingöl)

İzmir: Türkiye (İzmir)

KuytakTürkiye

Mersin: Türkiye (Bingöl)

MisketTürkiye

Üçgen (Müselles): Türkiye

Üçgen Versiyon 2: Türkiye (Bingöl)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 3 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Tikke: Oyun çizgisinden 2 metre kadar uzaklıkta açılan kuyuya verilen ad.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için en az 6’şar adet Misket.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Tikke oyunu en az 3 kişi ile oynanır.

Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.

Tikke oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular belirledikleri düz bir oyun alanında toplanırlar.

֍ Birinci, ikinci ve üçüncü oynayacak oyuncuyu seçmek için yerde bir çizgi çizilir.

֍ Çizgiden 2 metre kadar uzaklıkta bir kuyu kazılır (içerisine 6 adet misket girecek genişlik ve derinlikte) ve o kuyuya “Tikke” denilir.

֍ Bu kuyunun yanından oyuncular kendi misketlerini bu kuyunun yanından, çizilen çizgiye atmaya çalışırlar.

֍ Çizgiye en yakın olan birinci, sonraki ikinci, sonraki üçüncü vs. olur.

֍ Misket çizgiyi aştıysa, o misketin sahibi olan oyuncu sonuncu sayılır.

֍ Oyun başlarken oyuncular kendi aralarında bir anlaşma yaparlar.

֍ Her oyuncu birinci olana ikişer tane misket verir ve bu birinci, misketleri tikkeye doğru atar.

֍ Kuyuya giren misketler onun olur.

֍ Hepsini atarsa, bütün misketler onun olur ve yeniden anlaşma yapılır.

֍ Eğer kuyunun dışına gelen misketler olursa, öteki oyuncular bir misket belirleyerek “bunu vuracaksın” derler.

֍ Birinci oyuncu, çizgiden gösterilen misketi kendi misketi ile vurmaya çalışır.

֍ Eğer vurursa, misketlerin hepsini alır.

֍ Başka bir misketi vurursa, elindeki misketleri de kaybeder.

֍ Hiç birini vuramadıysa, birincinin yerine ikinci oyuncu geçer.

֍ Oyun böylece misketler bitene kadar aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir