TİKKE
Oyun Kökeni: Tikke, Irak kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Cıncık (Bilye): Türkiye (Gaziantep)
Üçgen Versiyon 2: Türkiye (Bingöl)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 3 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Tikke: Oyun çizgisinden 2 metre kadar uzaklıkta açılan kuyuya verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için en az 6’şar adet Misket.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Tikke oyunu en az 3 kişi ile oynanır.
– Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.
– Tikke oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimini Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular belirledikleri düz bir oyun alanında toplanırlar.
֍ Birinci, ikinci ve üçüncü oynayacak oyuncuyu seçmek için yerde bir çizgi çizilir.
֍ Çizgiden 2 metre kadar uzaklıkta bir kuyu kazılır (içerisine 6 adet misket girecek genişlik ve derinlikte) ve o kuyuya “Tikke” denilir.
֍ Bu kuyunun yanından oyuncular kendi misketlerini bu kuyunun yanından, çizilen çizgiye atmaya çalışırlar.
֍ Çizgiye en yakın olan birinci, sonraki ikinci, sonraki üçüncü vs. olur.
֍ Misket çizgiyi aştıysa, o misketin sahibi olan oyuncu sonuncu sayılır.
֍ Oyun başlarken oyuncular kendi aralarında bir anlaşma yaparlar.
֍ Her oyuncu birinci olana ikişer tane misket verir ve bu birinci, misketleri tikkeye doğru atar.
֍ Kuyuya giren misketler onun olur.
֍ Hepsini atarsa, bütün misketler onun olur ve yeniden anlaşma yapılır.
֍ Eğer kuyunun dışına gelen misketler olursa, öteki oyuncular bir misket belirleyerek “bunu vuracaksın” derler.
֍ Birinci oyuncu, çizgiden gösterilen misketi kendi misketi ile vurmaya çalışır.
֍ Eğer vurursa, misketlerin hepsini alır.
֍ Başka bir misketi vurursa, elindeki misketleri de kaybeder.
֍ Hiç birini vuramadıysa, birincinin yerine ikinci oyuncu geçer.
֍ Oyun böylece misketler bitene kadar aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.