MENDİL KAPMACA
VERSİYON 1
Oyun Kökeni: Mendil Kapmaca, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Deynegli Mendil: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (Mendil bir çubuğun üzerine bağlanır)
Mendil Kapmaca (Bingöl): Türkiye (Bingöl)
Mendil Kapmaca (Samsun): Türkiye (Samsun / Bafra)
Mendil Kapmaca (Uluslararası):
Mendil Kapmaca – Versiyon 2 : Türkiye
Mendilli Simit: Türkiye (Ankara)
Olak Tartış: Kırgızistan (Olak Tartış atlar ile oynanır)
Şapka Uçurma: Türkiye (Batman / Sasun)
Yağlık Aldı: Türkmenistan (Mendil ortaya bir çubuk üzerine bağlanır)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)
Amaç: İki grup arasında, mendili grubuna getirip puan kazanmayı amaçlayan bir sportif oyundur. Oyunda bir ebe ve oyuncular bulunur. Eğer varsa bir hakem de oyuna dahil olabilir.
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Mendil, bir adet İp, bir adet Düdük ve bir adet Tebeşir.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Her iki grupta düdüğün sesiyle ya da ebenin komutuyla başlanmalıdır. Komutu beklemeden başlarsa oyun tekrarlanır.
– Her iki grupta birbirine karşı sert hareketler sergilemeden oyunu oynamalıdır. Eğer böyle bir durum olursa o sıradaki oyun tekrarlanır.
– Oyunda kesinlikle sıra değiştirmesi yapılmayacaktır. Herkes ilk andaki karşısındaki rakibiyle oynayacaktır. Karşısındakinin güçsüz ya da daha güçlü olması, kız ya da erkek olması gibi sebeplerden dolayı sıra değişikliği yapılmamaktadır.
– 10 olan grup birinci olarak ilan edilmektedir.
– Bu oyun ile oyuncu yer değiştirme hareketlerinden olan koşmayı bir beceri haline getirmiş olur.
– Aynı zamanda oyuncuların mendil almaya geldikleri sırada birbirlerini anını kollarken dikkat ve refleksleri gelişir.
– Mendil Kapmaca oyunu en az 7 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Mendil Kapmaca oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.
֍ Daha sonra kalan oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.
֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını (Mesela bir grup sebzeler bir grup meyveler) seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Grup liderleri Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi yaparak oyuna başlayacak grubu belirlerler.
֍ Grup liderleri, oyuncuların aklında daha çok kalması için tek sıra ve ya belli bir düzen içinde olan oyunculara sebzeler meyveler, yiyecekler içecekler gibi isimler verilir.
֍ Bu oyunu oynarken öncelikle ebe tarafından oyuncular toplanır ve onlara öncelikle oyunun kuralları hakkında bilgi verilir.
֍ Ardından oyunun nasıl oynanacağını oyunculara anlatır fakat bunu yaparken sözel ifadelerden daha çok görsel olarak kendimiz yaparak göstermek daha mantıklıdır.
֍ Çünkü oyuncular anlatılan bilgilerin hepsini aklında tutamayabilir aynı zamanda da görsel olarak somut bir şey göremedikleri için anlamayabilirler ya da daha zor anlamalarına yol açar.
֍ Evet oyunun kendisi kadar önemli olan başka bir hususta oyunun oyuncular tarafından doğru anlaşılmasıdır.
֍ Eğer oyun sırasında ara ara oyuncular oyunu hala anlamakta güçlük çektiklerinde ebe tarafından oyuncular tekrardan toparlanıp oyun ve kuralları tekrar anlatılır.
֍ Daha sonra ortaya bir tane daire ve ya herhangi bir sınırları olan bir şekil çizilir.
֍ Bunun ardından gruplar eşit mesafe uzaklıklara dizilir, her bir oyuncu karşısındaki rakibine bakar ve onu aklında tutar.
֍ Tüm oyuncular rakiplerini öğrendikten sonra oyuna geçilir.
֍ İlk sırada olan oyuncuların isimleri söylenir ve öğretmenin düdük sesiyle oyun başlar.
֍ Oyuncular koşarak mendili daha önce almaya çalışır kim önce alırsa diğer rakip olan oyuncu mendili kapan oyuncunun sırasındaki çizgiye varmadan yakalayıp almaya çalışır.
֍ Eğer alabilirse mendili koşarak kendi grubuna götürür ve 1 puan alır fakat ilk alan oyuncu yakalanmadan grubuna mendili ulaştırsa o grup 1 puan olur ve bu şekilde oyun devam eder 10 olan grup kazanır ve birinci olur.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni gruplar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.