MENDİL KAPMACA
VERSİYON 1

Oyun Kökeni: Mendil Kapmaca, Türkiye kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bayrak Yakalama: İspanya

Deynegli Mendil: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (Mendil bir çubuğun üzerine bağlanır)

Mendil: Mısır

Mendil Kapmaca (Bingöl): Türkiye (Bingöl)

Mendil Kapmaca (Samsun): Türkiye (Samsun / Bafra)

Mendil Kapmaca (Uluslararası):

Mendil Kapmaca – Versiyon 2 : Türkiye

Mendilli Simit: Türkiye (Ankara)

Olak Tartış: Kırgızistan (Olak Tartış atlar ile oynanır)

Şapka Uçurma: Türkiye (Batman / Sasun)

Yağlık Aldı: Türkmenistan (Mendil ortaya bir çubuk üzerine bağlanır)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)

Amaç: İki grup arasında, mendili grubuna getirip puan kazanmayı amaçlayan bir sportif oyundur. Oyunda bir ebe ve oyuncular bulunur. Eğer varsa bir hakem de oyuna dahil olabilir.

Terimler:

Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Mendil, bir adet İp, bir adet Düdük ve bir adet Tebeşir.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Her iki grupta düdüğün sesiyle ya da ebenin komutuyla başlanmalıdır. Komutu beklemeden başlarsa oyun tekrarlanır.

Her iki grupta birbirine karşı sert hareketler sergilemeden oyunu oynamalıdır. Eğer böyle bir durum olursa o sıradaki oyun tekrarlanır.

Oyunda kesinlikle sıra değiştirmesi yapılmayacaktır. Herkes ilk andaki karşısındaki rakibiyle oynayacaktır. Karşısındakinin güçsüz ya da daha güçlü olması, kız ya da erkek olması gibi sebeplerden dolayı sıra değişikliği yapılmamaktadır.

10 olan grup birinci olarak ilan edilmektedir.

Bu oyun ile oyuncu yer değiştirme hareketlerinden olan koşmayı bir beceri haline getirmiş olur.

Aynı zamanda oyuncuların mendil almaya geldikleri sırada birbirlerini anını kollarken dikkat ve refleksleri gelişir.

Mendil Kapmaca oyunu en az 7 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Mendil Kapmaca oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kavrama Becerisi
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Koşma
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.

֍ Daha sonra kalan oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.

֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını (Mesela bir grup sebzeler bir grup meyveler) seçerler.

֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.

֍ Grup liderleri Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi yaparak oyuna başlayacak grubu belirlerler.

֍ Grup liderleri, oyuncuların aklında daha çok kalması için tek sıra ve ya belli bir düzen içinde olan oyunculara sebzeler meyveler, yiyecekler içecekler gibi isimler verilir.

֍ Bu oyunu oynarken öncelikle ebe tarafından oyuncular toplanır ve onlara öncelikle oyunun kuralları hakkında bilgi verilir.

֍ Ardından oyunun nasıl oynanacağını oyunculara anlatır fakat bunu yaparken sözel ifadelerden daha çok görsel olarak kendimiz yaparak göstermek daha mantıklıdır.

֍ Çünkü oyuncular anlatılan bilgilerin hepsini aklında tutamayabilir aynı zamanda da görsel olarak somut bir şey göremedikleri için anlamayabilirler ya da daha zor anlamalarına yol açar.

֍ Evet oyunun kendisi kadar önemli olan başka bir hususta oyunun oyuncular tarafından doğru anlaşılmasıdır.

֍ Eğer oyun sırasında ara ara oyuncular oyunu hala anlamakta güçlük çektiklerinde ebe tarafından oyuncular tekrardan toparlanıp oyun ve kuralları tekrar anlatılır.

֍ Daha sonra ortaya bir tane daire ve ya herhangi bir sınırları olan bir şekil çizilir.

֍ Bunun ardından gruplar eşit mesafe uzaklıklara dizilir, her bir oyuncu karşısındaki rakibine bakar ve onu aklında tutar.

֍ Tüm oyuncular rakiplerini öğrendikten sonra oyuna geçilir.

֍ İlk sırada olan oyuncuların isimleri söylenir ve öğretmenin düdük sesiyle oyun başlar.

֍ Oyuncular koşarak mendili daha önce almaya çalışır kim önce alırsa diğer rakip olan oyuncu mendili kapan oyuncunun sırasındaki çizgiye varmadan yakalayıp almaya çalışır.

֍ Eğer alabilirse mendili koşarak kendi grubuna götürür ve 1 puan alır fakat ilk alan oyuncu yakalanmadan grubuna mendili ulaştırsa o grup 1 puan olur ve bu şekilde oyun devam eder 10 olan grup kazanır ve birinci olur.

֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni gruplar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir