SEKSEK
(AZERBAYCAN)

Oyun Kökeni: Seksek, Azerbaycan kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çizgi: Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Çizgi (Seksek): Türkiye (Bingöl)

Ekaria Dukaria: Hindistan

Hinkelbaan: Hollanda

Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Marelles: Fransa

Okkel: Türkiye (Çorum)

Rayuela: Arjantin

Pico: Vietnam

Sek Sek (Balıkesir): Türkiye (Balıkesir)

Sek Sek (Burdur): Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Sekkeleme: Türkiye

Seksek: Türkiye

Seksek (Uluslararası):

Templehupfen: Almanya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: 10 sayısına ilk ulaşan oyuncu olmak.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Tebeşir ve her oyuncu için birer adet Taş (yaklaşık 5 cm genişliğinde).

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Geleneksel bir oyundur. Bir tebeşir ve küçük bir nesne gereklidir.

Bir seksek çizgileri (diyagramı) çizilir.

Açık havada oynarken asfalt ve kaldırım için tebeşir en iyisidir.

Sek Sek (Azerbaycan) oyunu kazanımları:

  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyunu oynayacak oyuncular tarafından yere tebeşir ile seksek çizgileri (diyagramı) çizilir.

֍ Seksek çizgileri üst kısımda verilen fotoğraftaki gibi 1’den 10’a kadar rakamların yazıldığı kutucuklar şeklindedir. 

֍ Daha sonra oyuncular arasında sayışma yöntemi ile oyuna başlayacak oyuncu seçilir.

Yerel Dilde Söylenen Sayışmaca Tekerlemesi:

Motal, motal,

Tərsə motal,

Qıl atar,

Qaymaq qatar.

Ağ quşum.

Ağarçınım,

Göy quşum,

Göyərçinim.

Qarğa qara,

Durna cala,

Çiləmə çilik,

Bircə əmlik.

Çəmbər çarıq,

Əmrəqulu,

Vur nağara,

Çıx qırağa.

֍ Oyuna başlayacak oyuncu bir numaralı kutucuğun dışında durarak elindeki taşı ilk kutuya (1 rakamının yazılı olduğu karenin içine) atar.

֍ İlk atışta veya oyunun herhangi bir aşamasında taş herhangi bir çizginin üstüne ya da karenin dışına düşerse oyuncu sıranı kaybeder.

֍ Oyun sırası rakip oyuncuya geçer ve elinde bulunan taşı diğer oyuncuya verip oyun sırasının kendisine gelene kadar bekler.

֍ Oyun sırası hangi oyuncuda ise oyunu oynarken oyunun tekerlemesini söylenmesi gerekmektedir. Tekerlemeyi söylemeyen, sözlerini karıştıran oyuncu oyun sırasını rakip oyuncuya devretmek zorundadır.

Yerel Dilde Oyun Esnasında Söylenen Tekerleme:

Gəlin dostlar toplaşaq,

Bu oyunu oynayaq,

Görək kimin ayağı,

Üstələyəcək hamını. 

Oyun Esnasında Söylenen Tekerlemenin Türkçesi:

Hadi arkadaşlar toplanalım,

Bu oyunu oynayalım,

Kimin ayağı görelim,

Hepsinin hakkından gelecek.

֍ Oyuncu elindeki taşı çizilmiş olan çizgilere değdirmeden ve oyun sırası gelen kutucuğun içine atmayı başaran oyuncu taşın olduğu kutucuğa geldiği zaman o kutucuğun üstünden atlayarak diğer kutucuklar da tek ayağı üzerinde zıplayarak ilerlemek zorundadır.

֍ Oyuncular ikili olan sayılarda (2 – 3, 5 – 6 ve 8 – 9), iki ayakla zıplayarak ilerlemek zorundadır.

֍ Tek karelerde tek ayak zıplayarak ikili olan sayılarda iki ayakları ile basarak ilerlerler.

֍ Bir numaralı kutucuğa taşını atıp taşın atıldığı kutucuk haricinde tüm kutucukları geçerek 10 numaralı kutucuğa ulaşır.

֍ 10 numaralı kutucuğa ulaştıktan sonra burada yine tek ayak üzerinde havaya zıplayarak 180 derece (geriye doğru) döner ve aynı işlemi tekrarlayarak zıplaya zıplaya ve ikili olan sayılarda iki ayağını basarak 1 numaralı kutucuğa ulaşır.

֍ 1 numaralı kutucuk üzerinde tek ayak üzerinde durur ve eğilerek taşını almak zorundadır.

֍ Oyuncu taşını aldıktan sonra taşın olduğu kutucuğa basmadan yine tek ayak üzerinde dışarı zıplar.

֍ Oyunun ilk basamağını tamamlayan oyuncu bu sefer taşını 2 numaralı kutucuğa atar.

֍ Oyunun başında olduğu gibi oyunun herhangi bir aşamasında taş herhangi bir çizginin üstüne ya da karenin dışına düşerse oyuncu sıranı kaybeder.

֍ Oyuncu 2 numaralı kutucuk içine taşını atmayı başarabilirse oyunun ilk basamağında işlemleri tamamlayarak geri gelip yine taşını alıp dışarı çıkar.

֍ Oyuncu yorulduğu zaman oyun içerisinde (dinlenme sırasında tek ayağı üzerindeyse dinlenmeyi de tek ayak üzerinde yapmak zorundadır) ve başlama yerine geldiği zaman (taşını alıp dışarı çıktığı zaman) dinlenebilir.

֍ Oyuncunun bu dinlenme süresi 15 saniyeyi geçemez ve her oyun basamağında en fazla bir dinlenme hakkı vardır.

֍ Oyuncuların ikili olan sayılarda (2 – 3, 5 – 6 ve 8 – 9) iki ayakla zıplayarak ilerlemek zorundadır kuralı taş eğer bu ikili sayılardan birindeyse (2, 3, 5, 6, 8 ve 9 numaralı kutucuklardan) buradan geçerken oyuncu sanki tekli sayılı kutucuklardan geçiyormuş gibi zıplayarak ilerler. Taşın olduğu kutucuğa kesinlikle ayağı ile basamaz.

֍ 10’a ilk ulaşan kazanır.

֍ Sıra ile rakamların (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ve 10) yazılı olduğu kutuları tamamlayan oyuncu oyunun kazananı olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir