ABE DOLAMBAÇ
Oyun Kökeni: Abe Dolambaç, Türkiye (Gaziantep) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Aba Dolamaç: Türkiye (Gaziantep)
Abe Dolamaç: Türkiye (Gaziantep)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanmaktadır)
Amaç: Oyuncuların ebeye ait bohçayı birbirlerine atarken ebenin bohçayı yakalaması ve ebelikten kurtulması.
Terimler:
Aba: Eskiden potur, hırka gibi giyecek yapımında kullanılan, yünden, yün dövülerek yapılan kaba, kalın bir tür kumaş.
Abe: Seslenme ve dikkati çekme ünlemi.
Bohça: İçine çamaşır, giysi gibi şeyler konulup sarılan ya da bağlanan dört köşe kumaş.
Dolamaç: Dolambaçlı, iğri büğrü, karışık.
Dolambaç: Döne döne uzanan yolun kıvrıntısı.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bu oyunda oyun malzemesi Aba denilen giysidir.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Oyunda oyuncu sayı sınırlaması yoktur. Kalabalık bir grup ile oynanması tercih sebebidir.
– Günümüzde artık oynanmayan oyunlardandır.
– Abe Dolambaç oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.
֍ Oyunculardan ebe olarak seçilen oyuncunun abası sarılarak bohça haline getirilir.
֍ Abanın kolları düğümlenir.
֍ Oyuncular ikişer metre aralıkla geniş bir daire teşkil etmek üzere yere otururlar.
֍ Bohçayı birbirlerine atarlar.
֍ Ebe dairenin etrafından koşarak bohçayı yakalamaya çalışır.
֍ Ebe kimin attığı bohçayı yakalarsa bohça ile ona vurur.
֍ Daha sonra vurduğu oyuncuyu kaldırıp yerine kendisi oturur.
֍ Ebe olmaktan kurtulmak isteyen oyuncu verilecek cezayı kabul eder ve ebe olmaktan kurtulabilir.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.