ABATOPU
Oyun Kökeni: Abatopu (Altus Sivis da Gel), Türkiye (Sakarya / Kaynarca) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 7 kişi ile oynanır)
Amaç: Ebenin “Altus Siviş De Gel” diye bağırması sonrası oyuncuların kendilerine en yakın oyuncunun yanına gidip eşleşmesi.
Terimler:
Aba: Eskiden potur, hırka gibi giyecek yapımında kullanılan, yünden, yün dövülerek yapılan kaba, kalın bir tür kumaş.
Abacı: Abayı elinde tutan oyuncu.
Aba Topu: Oyuncuya ait ceket veya abanın top haline getirip urgana bağlanmasına verilen ad.
Kızan: Çoluk, çocuk.
Urgan: Keten, kenevir, pamuk, jüt gibi türlü dokuma maddelerinin herhangi birinden yapılan ince halat.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Ceket ve bir adet Urgan (yaklaşık 1,5 metre boyunda).
Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Sadece dini bayramlarda erkekler tarafından köy meydanında oynanan bir oyundur.
– Oyun içerisinde bir önceki oyunda tutulan eş tutulamaz; her oyunda eş değişir.
– Abatopu oyunu genellikle yarım saat, kırk beş dakika kadar sürer.
– Bu oyunda ceza olmayıp, sık sık ebe olmak prestij düşürücüdür.
– Bu oyunu kız kızan, çoluk çocuk bütün köy halkı gülerek seyreder.
– Oyunun sonunda köy meydanında veya yağmurluysa köy odasında topluca yemek yenilir.
– Abatopu (Altus Sivis da Gel) oyunu kazanımları:
- Bağlamsal Düşünme
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Örneğin oyunu oynamak için 22 oyuncu oyun alanında toplanmıştır.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.
֍ Ebe ceketi/abayı top haline getirip urgana bağlar.
֍ Urganın diğer ucunu eline alır.
֍ Geriye 21 kişi kalmıştır. “Altus Siviş De Gel” diye bağırır.
֍ Herkes dağılıp bir eş tutmaya çalışır.
֍ O arada abayı elinde tutan kişi, eş tutmayanlara abatopuyla vurur.
֍ Bir kişi eş tutamadan açıkta kalmıştır.
֍ Abacı, eş tutamayana “Neden Eş Bulamadın?” diye azarlayarak abayla sırtına veya ayaklarına bir kez vurur.
֍ Tekrar “Altus Siviş De Gel” diye bağırır, tekrar herkes dağılır, herkes yeniden eş tutmaya çalışır.
֍ Kurala göre bir önceki eş tutulamaz; her oyunda eş değişir.
֍ Bu arada eş tutamayan ebe, gözüne birini kestirdiği için, “Altus Siviş De Gel” dendiğinde genellikle ilk olarak o eş tuttuğundan, iki kez üst üste ebe olduğu pek görülmez.
֍ Bu kez başka biri açıkta kalır.
֍ Açıkta kalan oyuncu yeni ebe olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.