YEDİ KİREMİT
Oyun Kökeni: Yedi Kiremit, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Dalya (Niğde): Türkiye (Niğde / Koyunlu)
Dokuz Kiremit: Türkiye (Aydın)
Dombik: Türkiye
Dumbala: Türkiye
Kula: Türkiye
Taş Kule: Türkiye
Tombiliş: Türkiye
Yedi Bardak: Türkiye (Gaziantep)
Yedi Kule (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)
Yedi Kule (Hatay): Türkiye (Hatay)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 oyuncu ile oynanır)
Amaç: Taşları top atarak deviren grubun (atıcı grup) ebe olan grup üyelerine yakalanmadan taşları tekrardan üst üste dizmek.
Terimler:
Oyun Başı: Becerisi fazla çoğu zamanda en güçlü, oyuncuları yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Yedi adet Yassı Taş veya Kiremit ve bir adet el yapımı ya da Plastik Top
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (5 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Yedi Kiremit oyunu en az 4 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Yedi Kiremit oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Yedi Kiremit oyunu oynanış basamakları
1. İki farklı grup seçilir.
2. Grubun biri taşları dizer.
3. Diğer grup ise taşlar dizilmeden oyuncuları vurmaya çalışır.
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki oyuncu (Oyun Başı) seçilir.
֍ Seçme işlemine kimin başlayacağı oyun başları tarafından yazı tura, yaş kuru yada aldım verdim ile belirlenir.
֍ Seçme işlemini kimin başlayacağı belirlendikten sonra kazanan oyun başı ilk grup oyuncusunu seçer.
֍ Oyuncu seçme işlemine başlayan oyun başı ve seçtiği oyuncular “Atıcı Grup” olarak oyuna başlarlar.
֍ Daha sonra diğer oyun başı kendi grup oyuncusu olacak ilk oyuncusunu seçer.
֍ Sırayla bir oyun başı daha sonra diğer oyun başı oyuncusu seçerek tüm oyuncuları paylaşırlar.
֍ Böylece iki grup (Atıcı Grup ve Ebe Grup) kurulmuş olur.
֍ Gruplar arasında oyuna başlama da seçme yapma önceliğini almak için kura çekilir (Yazı – Tura, Uzun Çöp – Kısa Çöp yöntemi gibi).
֍ Daha sonra düz bir zemine ebe grup oyun başı tarafından yere yassı olacak şekilde yedi adet taş üst üste dizilir.
֍ Ardından atıcı grup oyun başı ve seçtiği grup oyuncuları, taşların karşısına arka arkaya dizilerek geçer ve taşlara belli bir mesafe uzaklıkta (Genellikle oyun başlamadan önce grup liderleri tarafından karar verilir. 5 veya 10 metre) dururlar.
֍ Diğer grup (Ebe Grup) oyuncuları ise taşların hemen arkasında bekler.
֍ Atıcı grup oyun başının belirlediği atış sırasına uygun şekilde atıcı grup oyuncuları dizili taşlara top atarak onları devirmeye çalışır.
֍ Vuramazsa grubun diğer oyuncusuna sıra geçer.
֍ Yapılan atışlar neticesinde eğer ki taşlar yıkılırsa atıcı grup hemen kaçmaya başlar.
֍ Ebe olan (taşların arkasında bekleyen grup) diğer grup ise topla onların peşinden koşarak onları topla vurmaya çalışır.
֍ Ebe olan grup birisinin arkasından koşarken, kaçan grubun (atıcı grup) diğer oyuncuları ise hemen yıkılan taşları üst üste koyup, eski haline getirmeye için uğraşırlar.
֍ Eğer vurulmadan taşları dizebilirlerse galip olurlar ve atıcılık tekrardan onlara geçer.
֍ Eğer ki taşları dizerken vurulurlarsa ve gruptaki tüm oyuncular taşları dizemeden vurulursa diğer grup onların yerini alır ve onlar yeni ebe olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.