BARDAK YIKMACA

Oyun Kökeni: Bardak Yıkmaca, Türkiye kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Babadik: Türkiye

Balli: Türkiye

Çanak: Türkiye

Dalya: Türkiye

Dalya (Niğde): Türkiye (Niğde / Koyunlu)

Dokuz Kiremit: Türkiye (Aydın)

Dombik: Türkiye

Dumbala: Türkiye

Kula: Türkiye

Taş Kule: Türkiye

Tokuç: Türkiye (Ordu)

Tombala (15 Taş): Türkiye

Tombik – Versiyon 1: Türkiye

Tombik – Versiyon 2: Türkiye

Tombiliş: Türkiye

Yedi Bardak: Türkiye (Gaziantep)

Yedi Kale: Türkiye (Erzurum)

Yedi Kaya: Türkiye

Yedi Kiremit: Türkiye

Yedi Kule (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)

Yedi Kule (Hatay): Türkiye (Hatay)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)

Amaç: Taşları top atarak deviren grubun (atıcı grup) ebe olan grup üyelerine yakalanmadan taşları tekrardan üst üste dizmek.

Terimler:

Bardak: Yassı ve küçük ebatlarda kiremit parçası.

Mere: Kale, sınır.

Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Yedi adet el büyüklüğünden daha ufak Kiremit ve bir adet El Yapımı (kumaş parçalarından yapılır) ya da Plastik Top.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Üçer kişilik iki grupla oynanan bu oyun için 7 tane el büyüklüğünden daha ufak kiremit ile bir de top gerekir.

Bardak Yıkmaca oyunu en az 6 kişi ile oynanmaktadır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Bardak Yıkmaca oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki oyuncu (Takım Lideri) belirlenir.

֍ Takım liderleri, oyuncuları tek tek sıra ile seçerek iki takıma ayırır.

Birinci takım: Atanlar

İkinci takım: Yakalayanlar

֍ Takımlar arasında oyuna başlama da seçme yapma önceliğini almak için takım liderleri tarafından kura çekilir (Yazı  – Tura, Uzun Çöp – Kısa Çöp yöntemi gibi).

֍ Taşa belli mesafede (merenin iki, üç metre uzağında) olan grubun oyuncuları sırasıyla dizili taşlara top atarak dizilmiş olan yedi kiremit parçasını yıkmaya çalışır.

֍ Vuramazsa grubun diğer oyuncusuna sıra geçer.

֍ Topu atınca kiremitler devrilirse, oradaki kendi takım oyuncusu topu yakalayabilirse atabildiği kadar uzağa atar.

֍ İkinci, takımın oyuncuları uzağa giden topu yakalayıp getirinceye kadar, birinci takımın oyuncuları yıkılmış olan kiremitleri üst üste dizmek zorundadır.

֍ Eğer uzağa atılan top getirilip de 1’inci takım (Atanlar); oyuncularından birine vurulursa, vurulan oyuncu oyundan çıkar.

֍ Vurulan oyuncunun takımı oyuna iki kişiyle devam eder.

֍ Atışa baştan başlanır.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir