AKKOÇ KARAKOÇ
Oyun Kökeni: Akkoç Karakoç, Türkiye (Konya) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Mera gibi otun, taşın bol olduğu geniş alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyun içinde atılan Aşık Kemiğini bulmak ve diğer grup oyuncularını yakalamak.
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyuncu sayısı kadar Aşık Kemiği (Her oyuncuya ait aşık kemiği farklı renklere boyanmalıdır.).
Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Herhangi bir küçükbaş hayvanın dizkapağı kemiği alınır ve mümkün olduğunca küçük hale getirilir. Oyun, bu oyuncağın uzağa atılıp bulunması şeklinde oynandığından, kemiğin ufak olması gerekmektedir.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Akkoç Karakoç oyunu en az 6 kişi ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Akkoç Karakoç oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ 6 ya da 8 kişinin iki gruba ayrılmasıyla başlar.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.
֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Bir grup “Akkoç“, diğer grup da “Karakoç” olur.
֍ Ardından yazı tura atılır, turayı alan grup Ebe olur.
֍ Bir çizgi çizilir ve oyun alanı arkada kalacak şekilde oyuncular çizgiye sıralanırlar.
֍ Ebe olan grubun lideri, kemiği alır ve arkaya doğru fırlatır.
֍ Bu arada diğer oyuncular elleriyle gözlerinin yan kısımlarını kapatırlar.
֍ Kemiğin bir yerde durduğundan emin olunduğunda, oyuncular kemiği aramaya başlarlar.
֍ Kemiği bulan grup örneğin Akkoç grubu ise “Akkoç Karakoç’a binsin” diye bağırarak kaleye doğru kaçmaya başlayan Karakoç grubu elemanlarını yakalamaya çalışır.
֍ Akkoç grubundan olanlar da, Karakoç grubundan olanları yakaladıkları yerde sırtlarına binerek kendilerini kaleye kadar taşıtırlar.
֍ Kaçıp kaleye kadar gelen her Karakoç grubu elemanı kurtulur.
֍ Oyun, puanlama ya da saat tutma şeklinde sona erer.
֍ Oyunun sonunda yenen taraf, yenilen tarafa önceden anlaşıldığı şekilde fındık, fıstık veya bir tepsi baklava aldırarak cezasını ödetir.
Oyunun videosu:
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.