ARA KESME

Oyun Kökeni: Ara Kesme, Türkiye (Burdur) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Bekçi: Oyun içerisinde Bekçi Takım oyuncularından kaleyi koruyan (Kaleci) oyuncuya verilen ad.

Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 – 15 yaş arası) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Genellikle 10 – 15 yaş arası çocukların oyunudur.

Kimi zaman 18 – 20 yaşına kadar olan delikanlıların da oynadığı görülür.

Elim Sende” oyunu, ara kesmenin yumuşatılmış ve dar alanda basitleşmiş şekli olabilir.

Ara kesme sahası oyuncu sayısına göre bir veya iki dönümlük düz bir arazidir ya da harman yeridir.

Ara kesme, karşılıklı seçilmiş iki takım oyunudur.

Açık alanda ve düz arazide oynanan kısa mesafe koşusuna dayanan bir oyundur.

Takımlar, üç veya beş kişiden oluşur.

Yeterli takım eri bulunmadığı durumlarda ikişer kişilik takımlarla oyun kurulabilir.

Takımlar altı kişiyi aşarsa, kargaşa olacağından oyunun tadı kalmaz, zevkle izlenmez.

Ara Kesme oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Matematik
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.

֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.

֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.

֍ Takım liderleri sayışmaca yöntemi yaparak Bekçi Takımı belirlerler.

֍ Takımlar (Saldıran Takım ve Bekçi Takım) kurulduktan sonra ortaya bir daire çizilir.

֍ Takımın büyüklüğüne göre bir iki metre çapındaki bu daire, “bekçi takımının yuvası” olur ve “kale” olarak nitelenir.

֍ Yurdunu savunan “bekçi takım”, “kale” olarak adlandırılan çemberin içinde sırt sırta verip kaleyi beklerken, kaçan ve kaleyi zapt etmek üzere saldıran takım, kalenin beş – altı metre ilerisine bir çember oluşturur.

֍ Takımlar yerini aldıktan sonra gözetici bir hakem “bir – iki – üç…” diye sayar.

֍ Üçe kadar sayımından sonra oyun başlamıştır.

֍ Hakem yoksa bekçi (kaleci), takım kaptanı sayarak oyunu başlatır.

֍ Oyun başlayınca kaleciler hem kaleyi korumak hem de kaleyi zapt etmek isteyen karşı takımın oyuncularını yakalayıp sobelemek yani saf dışı etmek için onları kovalamaya başlarlar.

֍ Kaçan takım oyuncuları (kaleyi zapt etmek isteyen saldırgan takım), hem yakalanmamak hem de kaleye ayak basıp zapt edebilmek için çevik ve atak olmak zorundadır.

֍ Kovalayan takımın kale avantajına karşılık kaçanların önünde geniş bir alan vardır.

֍ Bunun yanında kaçanların bir avantajı da kale bekçisi takım oyuncularının ikisinin arasından geçerek yahut kovalayan oyuncu ile kale arasından geçerek onu saf dışı etmektir.

֍ Kaçan ve saldıran oyunculardan biri, kovalayan bekçi takım oyuncularının ikisinin arasından kendisine el değirmeden geçerse karşı takım oyuncularından kaleye uzak olanı oyun dışı kalır.

֍ Oyunun adı ve kuralları bu oluşumdan gelmektedir.

֍ Oyun devam ederken kale bekçileri aralarını kestirmeden kaçan takım oyuncularına tek tek dokunurlarsa kaçan takım yenilmiş olur.

֍ Yenilen takım bir “kama (gama)” ya da “keler” yemiş sayılır.

֍ Bu durumda oyun devam eder.

֍ Takımlar yer değiştirmeksizin oyun devam ederken kaleyi almak isteyen takım oyuncuları hem yakalanmamak hem de aralarından sızıp kaleye ayak basabilmek için mücadele ederler.

֍ Kaçan takım oyuncuları, bekçi takım oyuncularının aralarını keserek saf dışı ettiklerinde kalede kalan tek oyuncuyu da değişik yöntemlerle aldatıp kaleye ayak basmaya çalışırlar.

֍ Böylece hem kale bekçiliğini kazanırlar hem de kalecilere bir kama (gama) sokarlar.

֍ Oyuncular birbirlerine çelme takamazlar, yumruklamazlar veya tokat atmazlar.

֍ Oyunda sopa, değnek, ip kullanılmaz.

֍ Giysilerden tutulmaz.

֍ Sobelemek için hafif bir dokunuş yeterlidir.

֍ Kuytu bir yerde saklanmak, aldatıp tuzak kurmak yasaktır.

֍ Kalede sürekli bir kişi bulunur.

֍ Kale boş bırakılmaz.

֍ Oyun 5 – 6 kamada sona erer.

֍ Bu süre yaklaşık bir saati bulabilir.

֍ Kaçan takım sürekli kama yerse genellikle üçüncü kamadan sonra yer değiştirilir.

֍ Kimi durumlarda baskın takımdan güçlü bir oyuncu zayıf takıma verilerek zayıf bir oyuncu alınır.

֍ Böylece oyunda denge kurulur.

֍ Bu oyun, geçmiş zamanların fetih ve yurt savunması olaylarından arta kalmış olabilir.

֍ Savunulan dairenin “kale” olarak adlandırılması, kale dışındaki oyuncuların kaleyi zapt etmek için önce kaçıp sonra saldırmaları geçmişteki savaş oyunlarının eğlenceye dönüşmüş biçimi olarak algılanmalıdır.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir