AŞIK
Oyun Kökeni: Aşık, Türkiye (Erzurum) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Oda Oyunu
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (3 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Aşık. Ayrıca her oyuncunun kullandığı oyun malzemeleri farklıdır.
Baba: Günlük kıyafetleriyle köylü tipli.
Çocuk: Günlük kıyafetleriyle köylü tipleri.
Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Aşık oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Empati Kurma
- Eş Güdüm (Koordinasyon)
- Görsel Algı
- Hayal Kurma
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kelime Hazinesini Arttırma
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Problem Çözme (Bilişsel Beceriler)
- Sabır
- Sevgi
- Sıralı Düşünme
- Sorumluluk
- Sosyal – Duygusal
- Soyut Düşünme
- Soyut Yetenekleri Keşfetme
- Taklit
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında rol paylaşımı yapılır.
֍ Bir Baba ve iki Çocuk (Aşık oynayan) seçilir.
֍ Aşık oynayan çocuk rolündeki iki kişi ortaya gelir.
֍ Yüzleri isli, elbiseleri kirlidir.
֍ Haşarı sokak çocuğu kılığındadırlar.
֍ Aralarında konuşmaya başlarlar:
1’inci Çocuk: Oğul, bennen aşşıh oynir misan?
2’inci Çocuk: He, oyniram.
1’inci Çocuk: Ama, gapip gaçıranın…
2’inci Çocuk: He…
֍ Oyun oynamaya böylece karar verdikten sonra birbirlerine “Önce sen düş!” derler.
֍ Sonra biri düşer, yani elindeki aşığı yere atar.
֍ Oyun başlayacakken diğer oyuncu yerdeki aşığı alıp kaçırır.
֍ Aşığın sahibi olan diğer oyuncu ağlar, misafirlerinden birinin yanına gelir.
1’inci Çocuk: (yanına gittiği adama) Baba, aşşığımı ano oğlan gaçırdi, al. (ağlar, adamın kollarına yapışır ortaya çeker).
Baba: (İkinci çocuğa bağırarak) Oğlumun aşşığıni ver!
2’inci Çocuk: Eşşek gibi zırla, verim.
֍ 1’inci Çocuk, eşek gibi anırır, aşığı kaçıran çocuk bu anırmayı beğenirse aşığı verir.
֍ Beğenmezse yeniden anırmasını ister.
֍ Yahut başka bir ceza verir.
֍ Beğenirse aşığı iade eder.
֍ Oyun birkaç kez tekrarlanır.
֍ Her defasında baba olarak ortaya alınan misafirlere çeşitli hayvan taklitleri yaptırmak suretiyle ceza verilir.
֍ Oyun bu şekilde sona erer.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.