AŞIK – DİZME

Oyun Kökeni: Aşık – Dizme, Türkiye (Sivas) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Alçi: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Asık: Kazakistan

Asyk (Aşık) Sayışmaca: Kazakistan

Aşığ: Azerbaycan

Aşık: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşık: Kırgızistan

Aşık: Özbekistan

Aşık: Türkmenistan

Aşık: Türkiye (Erzurum) Versiyon 1

Aşık: Türkiye (Erzurum) Versiyon 2

Aşık: Türkiye (Gaziantep) Versiyon 1

Aşık: Türkiye (GaziantepVersiyon 2

Aşık: Türkiye (GaziantepVersiyon 3

Aşık Atuv (Aşık Atma): Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşık – Çember: Türkiye (Sivas)

Aşık Tiyirişüv/Aşık Değdirmece: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşuk: Türkiye

Aşşık: Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Atıp Vurmaç: Türkiye (Gaziantep)

Ben Kişiyim: Türkiye (Gaziantep)

Bindirip Almaç: Türkiye (Gaziantep)

Cärtikäm: Kırgızistan

Çıkıp Oynav: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Çift Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Çükö: Kırgızistan

Därtkäm: Kırgızistan

Dättikäm: Kazakistan

Dattikem-Dört Aşık (Därtkem/Tört Aşık): Kırgızistan

Dörtaşık: Azerbaycan

Dört Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Dört Aşşık: Türkiye (Gaziantep)

Enekli: Türkiye (Gaziantep)

Fısılı: Türkiye (Gaziantep)

Gärdä/Gärt: Kırgızistan

Geçmeli: Türkiye (Gaziantep)

Gilcidi/Gilcit: Kırgızistan

Gülleli Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Hamur Dökmece: Türkiye (Gaziantep)

Han-Biy: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Hıcıp: Türkiye (Gaziantep)

Hillem Gel: Türkiye (Gaziantep)

Hötöt: Türkiye (Gaziantep)

Huna Teşik/Güren: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Kılleyt: Türkiye (Gaziantep)

Koçhar (Koç): Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Kulak Çekmeç: Türkiye (Gaziantep)

Sadra: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Saka/Sakka: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Say Çakmak: Türkiye (Gaziantep)

Sokak Kurmaca: Türkiye (Gaziantep)

Tärtikäm: Kazakistan

Tohana: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Tört Aşık: Kırgızistan

Üç Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Vurup Dödürmeç: Türkiye (Gaziantep)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyun başında istenilen yere bırakılan aşıkları vurmak ve diğer oyuncunun/oyuncuların aşıklarını almak.

Terimler:

Eneke: Aşık Kemiği.

Kazak: Aşığın hafif çukur olan kenarı.

Talar: Aşığın düz olan kenarı.

Tok: Aşığın çukur olan yüzünün karşı tarafı.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyuncu sayısı eşit miktarda Aşık Kemiği.

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Koyun, keçi gibi küçükbaş hayvanların diz kapağındaki aşık kemiği çıkarılır ve haşlanır. Ardından kemikte çukurun olduğu taraf, uca doğru bakır tel sarılarak bir denge unsuru oluşturulur. Böylece oluşturulan aşığa hem estetik bir görünüm kazandırılır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Aşık – Dizme oyunu en az 2 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Aşık – Dizme oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuna başlamadan önce oyuncu sayısı belirlenir ve herkes iki veya üç tane aşık koyar.

֍ Bu oyunda da ilk oynayan enekesini götürüp istediği yere koyar.

֍ İlk oyuncu isabetli atamadığı takdirde sıra diğer oyunculara geçer.

֍ Eğer isabetli attıysa ve enekesi “talar” (aşığın düz olan kenarı) geldiyse tüm aşıkları alır.

֍ Eğer eneksi “kazak” (aşığın hafif çukur olan kenarı) geldiyse, aşıklardan hiçbirini alamaz ve sıra diğer oyuncuya geçer.

֍ Oyuncunun enekesi, “tok” (aşığın çukur olan yüzünün karşı tarafı) geldiyse ve vurdukları arasında da tok gelen varsa, oyuna kattığı aşıktan fazlasını almamak şartıyla kazanır.

֍ Daha sonra kazandığı aşıkları elinde toplar, beş taş oynar gibi havaya atar.

֍ Yine enekesi “talar” gelirse, hepsini alır, “kazak”sa hiçbirini alamaz.

֍ Eğer aşık “tok” veya “çık” şeklinde düşerse, oyuna kattığı aşık sayısınca tok veya çık gelenleri alır.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir