AŞIK (ERZURUM)
VERSİYON 2

Oyun Kökeni: Aşık, Türkiye (Erzurum) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Alçi: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Asık: Kazakistan

Asyk (Aşık) Sayışmaca: Kazakistan

Aşığ: Azerbaycan

Aşık: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşık: Kırgızistan

Aşık: Özbekistan

Aşık: Türkmenistan

Aşık (Erzurum) – Versiyon 1: Türkiye (Erzurum)

Aşık (Gaziantep) – Versiyon 1: Türkiye (Gaziantep)

Aşık (Gaziantep) – Versiyon 2: Türkiye (Gaziantep)

Aşık (Gaziantep) – Versiyon 3: Türkiye (Gaziantep)

Aşık Atuv (Aşık Atma): Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşık – Çember: Türkiye (Sivas)

Aşık – Dizme: Türkiye (Sivas)

Aşık Tiyirişüv / Aşık Değdirmece: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Aşuk: Türkiye

Aşşık: Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Atıp Vurmaç: Türkiye (Gaziantep)

Ben Kişiyim: Türkiye (Gaziantep)

Bindirip Almaç: Türkiye (Gaziantep)

Cärtikäm: Kırgızistan

Çıkıp Oynav: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Çift Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Çükö: Kırgızistan

Därtkäm: Kırgızistan

Dättikäm: Kazakistan

Dattikem – Dört Aşık (Därtkem/Tört Aşık): Kırgızistan

Dört Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Dört Aşşık: Türkiye (Gaziantep)

Dörtaşık: Azerbaycan

Enekli: Türkiye (Gaziantep)

Fısılı: Türkiye (Gaziantep)

Gärdä / Gärt: Kırgızistan

Geçmeli: Türkiye (Gaziantep)

Gilcidi / Gilcit: Kırgızistan

Gülleli Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Hamur Dökmece: Türkiye (Gaziantep)

Han – Biy: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Hıcıp: Türkiye (Gaziantep)

Hillem Gel: Türkiye (Gaziantep)

Hötöt: Türkiye (Gaziantep)

Huna Teşik / Güren: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Kılleyt: Türkiye (Gaziantep)

Koçhar (Koç): Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Kulak Çekmeç: Türkiye (Gaziantep)

Sadra: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Saka / Sakka: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Say Çakmak: Türkiye (Gaziantep)

Sokak Kurmaca: Türkiye (Gaziantep)

Tärtikäm: Kazakistan

Tohana: Kafkasya (Karaçay-Malkarlar)

Tört Aşık: Kırgızistan

Üç Aşık: Türkiye (Gaziantep)

Vurup Dödürmeç: Türkiye (Gaziantep)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 2 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyun başında aşıkların herhangi birini devirmek ve aşıkların hepsini toplamak.

Terimler:

Eneke: Ağır olsun diye bakır telle sarılan Aşık Kemiğine verilen ad.

Kemik: Aşık Kemiği.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyuncu sayısı Aşık Kemiği (Oyuncu başı en az 8’er adet aşık kemiği).

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Koyun, keçi gibi küçükbaş hayvanların diz kapağındaki aşık kemiği çıkarılır ve haşlanır. Ardından bu birkaç aşık kemiğinden iri olan bir tanesinin üst tarafı delinip içine kurşun dökülür. Oyuncak ağır olsun diye de bakır telle sarılır ve bu aşık kemiğine “eneke” denir. Her oyuncu, kendisine ait enekesiyle aşık kemiklerini vurur.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Aşık (Erzurum) – Versiyon 2 oyunu en az 2 kişi en fazla 6 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Aşık (Erzurum) – Versiyon 2 oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Görsel Algı
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Sıralı Düşünme
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Öncelikle tüm oyuncular aşıklarını havaya atar ve üste gelen şekle göre oyunun başı seçilir.

֍ Aşık oyununda öncelikle aşıklar 1,5 – 2 metrelik bir mesafeye konur.

֍ Oyunda amaç, aşıkların herhangi birini devirmektir.

֍ Oyuna, “Birinciyim” diyen başlar.

֍ Devirdiği her aşığı alma hakkına sahip olan oyuncu, deviremediği takdirde sırayı diğer oyuncuya kaptırır.

֍ Oyun böyle devam eder ve aşıkların hepsini ilk kim toplarsa oyunda kazanan o olur.

֍ Kaybeden oyuncunun cezası, rakip/rakiplerine kaptırdığı aşık kemikleridir.

֍ Sahip olduğu tüm aşıkları kaybeden oyuncu, bazen de enekesine karşılık oynayabilir.

֍ Bu istekte bulunan oyuncunun enekesi diğer oyuncular tarafından beğenilen bir enekeyse, onun uğruna da oyun oynanabilir.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir