ATEŞ — TURA
Oyun Kökeni: Ateş – Tura, Türkiye (Tunceli / Çemişgezek) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)
Yüzük (Burdur): Türkiye (Burdur)
Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)
Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri)
Yüzük (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)
Yüzük Saklama (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)
Amaç: Yüzüğün kimde olduğunu bulmak.
Terimler:
Tura: Bir kuşak veya büyük bir mendilin bir ucundan bir kişi, diğer ucundan bir başkası tutarak ellerinde aksi tarafa bükerler, kuvvetli bükülünce ve ortadan ikiye kıvrılınca kendi kendine birbirine sarılır ve sertleşir, uçları ise düğümlenerek elde edilir.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Tura, bir adet Yüzük veya ufak bir Taş.
Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Bir kuşak veya büyük bir mendilin bir ucundan bir kişi, diğer ucundan bir başkası tutarak ellerinde aksi tarafa bükerler, kuvvetli bükülünce ve ortadan ikiye kıvrılınca kendi kendine birbirine sarılır ve sertleşir, uçları ise düğümlenir.
Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Bu oyun çok eğlenceli ve aynı zamanda biraz da can yakıcı bir oyundur. Çok defa havuz başlarında ve kış geceleri ise geniş sofralarda oynanır.
– Ateş – Tura oyunu en az 4 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Ateş – Tura oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Empati Kurma
- Görsel Algı
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular düz bir yerde (çayır, halı veya kilim) diz çökerek bir halka çevirirler.
֍ Oyuncular tarafından bir tura yapılır.
֍ Sonra oyuncular, avuçlarında bir yüzük veya ufak bir taş saklayarak kapalı ellerini birbirlerine uzatır ve sorarlar;
– “Yüzük hangisinde?“
֍ Tüm oyuncular bu soruya cevap verir.
֍ Yüzüğü bulan oyuncu kurtulur, buna “Ebe Seçme” denilir.
֍ En sona kalan ebe olur.
֍ Ebe, dairenin ortasına girer, bir elinde yüzük, bir elinde tura ile ayakta bekler.
֍ Sıra ile yüzüğü herkesin koynuna veya avuçlarının içerisine koyar gibi sokar çeker ve birisine gizlice vermiş olur.
֍ Bu ameliye tamam olunca, ebe ayakta herhangi bir oyuncunun önünde durur ve sırtına bir tura indirerek:
– “Yüzük kimde?” diye sorar.
֍ Turayı yiyen oyuncu, yüzüğün kimde olduğunu tahmin yollu bütün oyuncuların yüzlerine bakarak birini söyler.
֍ Yüzük söylediği oyuncuda çıkarsa ebe bir tura daha sırtına vurur.
֍ Turayı kendisine verir, turayı yiyen ayağa kalkar ve ebe olur.
֍ Eski ebe ise onun yerini alır.
֍ Şayet gösterdiği oyuncuda çıkmaz ise bu defa gösterilen oyuncunun önüne gider bir tura da onun sırtına vurur:
– “Yüzük kimde?” diye sorar o da başkasını gösterir, ta ki, yüzük bulunup ebe değişene kadar bu işlem devam eder.
֍ Yüzüğü bularak ebe olmak isteyen iki, bulamayıp da başkasını gösterenler bir tura yerler.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.