ÇİBİNOK
Oyun Kökeni: Çibinok, Türkiye (Bitlis) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyuncuların kendi grup dizidekilerin sırtına atlayıp inerek dizinin sonuna ulaşmak.
Terimler:
Baş – Bab: Kaptan adı verilen grup başı.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Oyuncuların dizilmesi uzunluğundan biraz uzun bir İp veya Kemer.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– En az 2 grup tarafından oynanır.
– Gruplar en az 4’er kişiden oluşmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Çibinok oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki “Baş – Bab” (Kaptan) seçilir.
֍ Grup başları oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Grupların başlarında Baş – Bab’lar bulunur.
֍ Sayımla ebe olan grup başı dışındaki oyuncular her çizgi üzerinde bir ters bir düz yönlerde dizilirler.
֍ Dizi uzunluğundan biraz uzun bir ip veya kemerlerden oluşan bir bağ yapılır.
֍ Alttaki takımın kaptanı ipin bir ucunu dizinin başındaki oyuncuya verir bir ucunu da kendisi tutar.
֍ Üsttekiler alttaki kaptanın el ve ayak darbelerine maruz kalmamak şartı ile dizidekilerin sırtına atlayıp inerler.
֍ Alttaki grubun kaptanına bu aşamada büyük iş düşer kaptan ipin ucunu tuttuğundan hareket alanı sınırlıdır.
֍ Grubunu korumaya üsttekilerin grubu elemanları sırtına bindirmemeye binenleri kaçırmaya çalışır.
֍ Sırta binen oyuncunun ayağı yere değmedikçe emniyettedir.
֍ Kaptanın sırtına vurulmadan binilince oyun biter ve bir oyun hakkı daha elde edilir.
֍ Oyuncular vurulduğunda alttakiler üste üstekiler alta geçerek oyun sürdürülür.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.