CİCOZ

Oyun Kökeni: Cicoz, Türkiye (Gaziantep) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)

Amaç: Ebenin oyun esnasında yüzüğün kimin avucuna geçtiğini ve onda olduğunu tahmin ederek ebelikten kurtulması.

Terimler:

Cicoz: İpe geçirilen yüzüğe verilen ad.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Kalın bir İp ve kendire Yüzük.

Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Kalın bir ipe, kendire yüzük geçirilir. İpin iki ucu bağlanır ve ip bir halka halini alır. Yüzük ipin üzerinde kolaylıkla hareket ettirilebilecek şekilde ipe geçmiş vaziyettedir. Oyuncular bu ipi tutarak etrafında düzgün bir halka oluştururlar.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (5 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

5 – 6 yaştan itibaren genç-yaşlı herkes tarafından açık havada, piknikte rahatlıkla oynanabilen bir oyundur.

Cicoz oyunu en az 4 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Cicoz oyunu kazanımları:

  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İş Birliği
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Kalın bir ipe, kendire yüzük geçirilir.

֍ İpin iki ucu bağlanır ve ip bir halka halini alır.

֍ Yüzük ipin üzerinde kolaylıkla hareket ettirilebilecek şekilde ipe geçmiş vaziyettedir.

֍ Oyuncular bu ipi tutarak etrafında düzgün bir halka oluştururlar.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.

֍ Ebe ipten dairenin içinde durur diğer oyuncular şu tekerlemeyi söylemeye başlarlar:

Hani ya cicoz,

İşte cicoz,

Al cicozu,

Ver cicozu.

֍ Bu tekerleme söylenirken yüzüğü halkanın içindeki ebeye göstermeden elden ele ve yüzüğü avuç içlerinde gizleyerek birbirlerine aktarırlar.

֍ Cicoz” ipe geçirilen yüzüğe verilen addır.

֍ Ebe oyun esnasında yüzüğün kimin avucuna geçtiğini ve onda olduğunu tahmin ederse o oyuncuyu işaret eder.

֍ Oyun durur işaret edilen oyuncu avucunu açar ve gösterir.

֍ Eğer ebe doğru tahminde bulunmuşsa ebe olmaktan çıkar avucunda yüzükle yakalanan oyuncu ise ebe olarak halkanın içine geçer ve oyun devam eder.

֍ Oyun devam ederken oyuncular ebeyi şaşırtmak, dikkatini dağıtmak, yüzüğü bulmasını engellemek için tekerlemeyi sürekli olarak tekrarlarken bazen hızlı, bazen daha yüksek sesle, bazen ağır olarak tekrarlarlar.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir