ÇİZGİ (SEKSEK)

Oyun Kökeni: Çizgi (Seksek), Türkiye (Bingöl) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çizgi: Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Ekaria Dukaria: Hindistan

Hinkelbaan: Hollanda

Kayrak: Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Marelles: Fransa

Okkel: Türkiye (Çorum)

Rayuela: Arjantin

Pico: Vietnam

Sek Sek (Balıkesir): Türkiye (Balıkesir)

Sek Sek (Burdur): Türkiye (Burdur / Mamak köyü)

Sekkeleme: Türkiye

Seksek: Türkiye

Seksek (Azerbeycan): Azerbeycan

Seksek (Uluslararası):

Templehupfen: Almanya

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Tebeşir ve her oyuncu için birer adet Yassı Taş (5 cm x 5 cm ölçülerinde).

Kurallar: Bu oyun kızlar (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Çizgi (Seksek) oyunu kızlar arasında oynanan bir tür sokak oyunudur.

Bu oyunda oyuncular dengeli ve dikkatli olmalıdır.

Çizgi (Seksek) oyunu kazanımları:

  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Eş Güdüm (Koordinasyon)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Tüm oyuncular oyun alanında toplanırlar.

֍ Bu oyun düz bir alanda genellikle en az 4 kişiyle oynanır.

֍ Tüm oyuncular oyunda kullanmak için kendilerine birer adet yassı taş bulurlar.

֍ Çizgi (Seksek) oyununda, yere tebeşir ile birbirini izleyen kareler ya da daireler çizilir.

֍ Daha sonra bu kareler veya daireler tek tek numaralandırılır (1’den 8’e kadar).

֍ Bu işlem bittikten sonra oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile oyuna ilk başlayacak oyuncu seçilir.

֍ Daha sonra aynı işlem tekrarlanarak tüm oyuncuların oyun oynama sırası belirlenir.

֍ Oyuna ilk başlayacak seçilen oyuncu, çizili alanların içine sırayla yassı bir taşı atar.

֍ Eğer oyuncunun taşı çizili alanların dışına düşer ya da çizgiye denk gelirse, taş atma sırası öbür oyuncuya geçer.

֍ Atış başarılıysa oyuncu bir yandan tek ayağı üzerinde sekerken bir yandan da taşı öbür ayağıyla iterek bütün boşluklardan geçirmesi gerekir.

֍ Oyuncu öbür ayağını yere değdirir ya da boşlukların arasındaki çizgilere basarsa yanar ve sırasını kaybeder.

֍ Oyun aslında iki tur halinde oynanır.

֍ Oyuna başlarken oyuncu taşı birinci çizgiden sekizinci çizgiye doğru atarak ilerler.

֍ İkinci turda ise sonuncu çizgiden baştaki çizgiye doğru geri gider.

֍ Başka bir seksek türünde ise taş atıldıktan sonra karelere isabet ederse, oyuncu taşın bulunduğu karenin üstünden atlar.

֍ Dönüşte çizgilere değmeden de taşı geri alır.

֍ 4 – 5 ve 7 – 8 numaralı kareler yan yana oldukları için taş bu karelere geldiğinde, yandaki kareye tek ayakla basılır.

֍ Eğer taş, çizginin üzerine denk gelirse oyun kazanılır ve sıra başka oyuncuya geçer.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir