ÇOTULUM EŞŞEK
Oyun Kökeni: Çotulum Eşşek, Türkiye (Niğde / Çukurkuyu) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Çörtün Eşek: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Dibra Kalesi (Kala Dibrançe): Arnavutluk
Hırik Eşek: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Kara Tavuk (Uzun Eşek): Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)
Uzun Eşek (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Uzun Eşşek: Türkiye
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişiyle oynanır)
Amaç: Rakip oyuncularının üzerlerine atlayarak çökmelerini sağlamak.
Terimler:
Takım Başı: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.
Kurallar: Bu oyun erkekler (15 – 20 yaş arası) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Çotulum Eşşek oyunu en az 3’er kişilik iki takımın dışarda düzlükte oynadığı bir erkek oyunudur.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Çotulum Eşşek oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kavrama Becerisi
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Başı belirlenir.
֍ Takım başları oyuncular arasında sırayla kendi takımlarını seçerler.
֍ Takım başları tarafından belirlenen bir mesafede takım başları koşma yarışı yaparlar.
֍ Kaybeden tarafın kazanan takım başkanının harici ayakta kollarını birbirine geçirip kafalarını birbirine dayayarak çökülür.
֍ Takım başının görevi rakip oyuncuları çökmüş olan oyuncu arkadaşlarının sırtına bindirmemek için çabalar.
֍ Binmeye çalışanların her hangi biri takım başı tarafından vurulursa oyun biter ve öbür takım yatar.
֍ Takım başı vuramazsa takım başı dahil yatan takıma yıkılıncaya kadar binilir.
֍ Takım başının muhakkak karşı taraftan birine elini vurması gerekir.
֍ Takım başı oyuncularına binenlerden ayağı yere değen olursa da vurabilir.
֍ Takım başı binerlerse oyun yenilenir.
֍ Oyuncular tarafından istenirse aynı takımlar değiştirilmeden veya yeni takımlar kurularak oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.