ÇUVAL YARIŞI
(ULUSLARARASI)
Çuval yarışı yüzyıllardır ülkemizde oynanan ve kuşaktan kuşağa aktarılan, köylerde ve kırsal kesimlerde akşam eğlencesi şeklinde gençler arasında, düğünlerde, eğlence amaçlı etkinlilerde ve milli bayramlarda ise okullarda öğrenciler arasında oynanan anonim bir çocuk oyunumuzdur. Oyun hedefe varma, zamanla yarışma, düşmeme, çuvalın düşmemesi, sırçama, dayanırlık ve denge içermektedir. Heyecanlı, temposu tüksek ve seyir zevki bir o kadar da keyiflidir. Son zamanlarda bu oyunumuzda diğer oyunlar gibi unutulmaktadır. Oysa kültür mirasımız bu oyunların unutulmaması için gündemde tutmak ve bunları tekrar çocuklarımızın oynamaları için sahaya getirmek gereklidir. Bu amaçla federasyonumuz bu oyunun özünü koruyarak yarışmalarda bazı kuralları koymuş ve yarışma formatına sokarak spor altyapısının oluşmasına katlı yapmıştır.
BİRİNCİ BÖLÜM
TESİSLER VE DONANIM
1. Oyun sahası ölçüleri
Küçükler kategorisi: 40 metre (5 dakika)
Yıldızlar kategorisi: 50 metre (7 dakika)
Gençler kategorisi: 75 metre (10 dakika)
Oyun alanı dikdörtgen düz bir zemin olup bu zemin parke, beton, sentetik, toprak ve çim şeklinde bir alandır. Önemli olan zeminin ölçüsünün başlama ve bitiş yerleri net bir şeklide belirlenmiş olması şartıdır. Ayrıca bir takım 15 oyuncudan oluşur. 3 turlu (set) olarak yarış yapılacağından bir turda (sette) bir takımın 5 oyuncusu yarışır. Ancak oyun alanı zemininde oyuncu yerleri kulvar (bölme) şeklinde belirlenmesi zorunludur. Takımlar süreye bağlı olarak yarışma yaparlar. Yarışma bir başlatma (başhakem) hakemi, 2 kulvar (çizgi) hakemi, bir süre hakemi ve bir yazı hakemi olmak üzere 5 hakemle yürütülür. Takımların sahaya yerleşimi ile hakemlerin duracağı yerler aşağıda saha da belirlenen şekilde olur. Baş hakemin bulunduğu yerden başlamak kaydıyla her bir kulvar girişine 1 den 10’a kadar numara yazılır.
Kulvar (bölme) genişliği 1 metre olacaktır. Her oyuncu kendi kulvarında (bölmesinde) yarışmak zorundadır.
Oyun sahasının yüzeyi:
Spor Salonlarında: Oyun sahası parke ya da tahtadan oluşur. Ayrıca tartan zeminde uygundur.
Oyun sahası: Çim, toprak zemin ya da betondan da olabilir. Zemin pürüzsüz ve düzgün olmalıdır. Resmi müsabakalar çim ya da parke, sentetik ve tartan zeminlerde yapılabilir.
Oyun alanındaki çizgiler: Çizgiler 5 cm kalınlığında zeminin zıt renginde, zemin genelde açık renkte olmalıdır.
Bölgeler ve sahalar:
Oyuncu Bekleme Sahası: Uzun kenar çizgisinden 1,5 metre uzaklıkta çizilecek ve 1 metre genişlikte 10 metre uzunluğunda dikdörtgen bir alanda yarışacak oyuncular bekler, yarışması biten oyuncular ise bitiş çizgisi tarafında ve 2 metre uzaklıkta olmak kaydıyla bekleyeceklerdir. Yarışacak oyucular için sahada ayrılan (kategorilere göre uzunluk temel olmak kaydıyla) 1 metre genişlikte olan bölmelerdir, yarışan hiç bir oyucu bu bölme dışında yarışamaz.
Isı:
En düşük ısı 10°C’nin (50°F) altında olmamalıdır.
ÇOSKF Resmi Müsabakalarında maksimum ısı 25°C’den (77°F) daha yüksek ve minimum ısı16°C’den (61°F) daha düşük olmamalıdır.
Aydınlatma:
ÇOSKF Resmi Müsabakalarında aydınlatma, oyun sahası yüzeyinden 1 metre yükseklikte ölçülmek şartıyla, 1000 ile 1500 lux arasında olmalıdır.
2. Çuvalın Ebatları:
Çuvalın ebadı ise yarışacak oyuncu kategorisine göre bel seviyesinde olacak ve elle tutulacak şekilde federasyon logolu olmak zorundadır.
BÖLÜM İKİ
TAKIMLAR
a. Takım oluşumu: Takımlar 15 oyuncudan oluşur. Küçükler kategorisinde takım kadrosu mutlaka 3 kız, 12 erkek; yıldız ve gençler kategorisinde ise kızlar ve erkekler ayrı ayrı olarak takımlar oluşturur. Yarışmaya başlamak için oyuncu listesi mutlak 3 kız, 12 erkek şeklinde olacaktır. Bu oran yok ise takım sahaya eksik çıkar.
b. Takımın yerleşimi: Oyuncular yarışma çizgisinde takımlara ayrılan kulvarlara başhakem yanından başlayacak sırası ile
A Takım 1, 2, 3, 4, 5
B takım 1, 2, 3, 4, 5
şeklinde dizilirler. İkinci tur için bekleyen oyuncularda yine yanı şekilde olmak kadıyla
A takımı 6, 7, 8, 9, 10
B takımı 6, 7, 8, 9, 10
üçüncü tur da da
A takımı 11, 12, 13, 14, 15
B takımı 11, 12, 13, 14, 15
şeklinde yer alacaktır.
c. Malzemeler: Şort, tişört şeklinde forma ve alt eşofman, tabanı düz spor ayakkabısından oluşur. Tabanı düz spor ayakkabısının dışında kıyafet kullanılamaz.
d. Malzeme değişiklikleri: Rakip oyuncuların formaları farklı olmalıdır. Eğer renkler aynı ise çizgileri farklı olacak şekilde olan forma kullanılabilinir.
e. Yasaklanmış eşyalar: Saat, yüzük, bileklik, küpe ve künye gibi takılar dahil olmak üzere dizlik ve bileklik gibi kıyafetler giyilmez ve taktırılmaz. Ancak sakatlanmalar durumunda doktor izni ile dizlikler ve dirseklikler takılabilir.
f. Oyun Liderleri
1. Kaptan: Her takımın mutlaka bir kaptanı olur. Takım kaptanı kaptanlık bandını sağ bileğine takarak belirgin hale gelir.
2. Oyun Lideri: Oyun lideri, takımın çalıştırıcılık görevini üstlenen oyun uzmanıdır. Takımın teknik, taktik, devam ve dayanıklılığından (Kondüsyon) sorumlu kişidir. Karşılaşmada takımı Oyun Lideri kurar.
3. Yardımcı Oyun Lideri: Yardımcı oyun lideri ise Oyun Liderinin kendisine verdiği görevler ile ilgili verdiği görevleri yapar.
BÖLÜM ÜÇ
OYUN DÜZENİ
1- Sayı Almak, Set ve Maç Kazanmak
a. Sayı almak: Başlangıç noktasına gelen oyuncu çocuklar başhakemin düdüğü ile yarışmaya başlarlar. Bitiş çizgisine varış süresi kategorilere göre ile sınırlıdır. Bu süre içinde çizgiye ulaşan takımın oyuncusu takımına sayıyı kazandırmış sayılır. Çıkışın doğru olabilmesi için çuvalın tam olarak bel seviyesinde ve ellerle tam tutulmuş olsa şartı vardır. Buradaki oyuncuları kontrol görevi kulvar hakemlerine aittir. Yanlış olarak çıkış yapan oyuncuyu bayrağı ile işaret vererek başhakemin oyuncuyu yarışmada birincide ihtar ikinci çıkış da ise o sette ihraç etmesini sağlar. Böylesi bir durumda çıkışlar yeniden tekrarlanır Eğer çıkışta hata yok ise kulvar hakemleri oyuncularla birlikte hareket ederek bitiş çizgisine kadar kontrollerini sürdürmek zorundadır. Her takımın tüm oyuncuları turlarını aynı kurallar içine yürütürler. Süre hakeminin tuttuğu kategorilere göre bitiş çizgisine ulaşan takım oyuncularını yazı hakemi kayıt altına alarak takımların kaç sayı aldığını belirler. Böylece takımlar sayı kazanmış sayılırlar. Her bir sayı 1 puan değeri taşır.
b. Set kazanmak: Her bir turda takımlar kurallarda belirtilen sürede çizgiye hatasız ulaşan oyuncu sayılarına göre seti kazanmış sayılır.
c. Maç kazanmak: Çuval yarışında üç turlu setlerde en çok sayısı alan takım maçı da kazanmış sayılır. Ancak maçların sonucu berabere olabilir. Kulvarı dışında başka oyuncunun kulvarında yarışması o tur (set) dışında kalmasını sağlar, düşen bir oyuncu için yeniden çıkış yapması söz konusu olmaz, ancak kalkarak yarışmasına devam etme hakkı vardır. Dolayısı ile puanlamalarda bunlarda etkili olacaktır.
d. Maçta hazır bulunmama ve eksik takım: Bir takım oyun saatinden 30 dakika önce Başhakeme oyuncu listesini yazarak verir. Takım gelmemiş ise maç başlama saatinden 30 dakika sonrasına kadar beklenir. Maça başlanabilmesi için 12 oyuncunun mutlaka sahada hazır olması gereklidir. 12 oyuncusu bulunmayan takım maça başlayamaz ve hükmen yenik sayılır. 12 oyuncu ile ilgili oran küçüklerde 3 + 1 şeklinde olmak zorundadır. Her sette 1 kız yer alacaktır. (3 erkek 1 kız). Diğer kategorilerde ise en az 12 oyuncu bulunması zorunludur. Oyun liderinin maça başlamadan önce vereceği listesinde isminin bulunması kaydı ile 1’inci set (tur) bitimine kadar gelen oyuncular oyunda yer alır. 1’inci set (tur) bittikten sonra gelen oyuncular oyunda yer alamaz. Takımın gelmemesi durumunda hükmen yenik sayılır. Ancak ulaşım vb. sebeplerden dolayı sorun yaşayan takımın başhakeme bildirmesi ile 60 dakikaya kadar beklenmesine hükmedebilir.
1. Oyunun Yapısı:
a. Kura: Maç programında ismi ilk yazılan takıma kurada öncelik tercih hakkı verilir, kura kendine çıkan ev sahibi takım yarışma sırasını seçme hakkını elde eder ve kulvar sırasına göre takımını yerleştirir.
b. Isınma devresi: Maçın 30 dakika öncesinden başlayıp maç saatine kadar olan süredir.
c. Takımın başlangıç dizilişi: Takımın başlangıç dizilişi setler süresince devam eder.
d. Diziliş Hataları: Diziliş Hatalarında hakem oyuncu liderini ve oyuncuyu uyarır. Yarışma yapması durumunda oyuncu elenmiş sayılır. Takımda böylece o sette eksik olarak yarışmak durumunda kalır. Dizilişleri de çizgi (kulvar) hakemleri kontrol edecektir.
3. Oyundaki süre uygulamaları:
5, 7, 10 dakika kuralı
Oyuncu çocuklar kategorilerinde belirtilen bu süre zarfında bitiş çizgisini çıkmak zorundadır. Çıkamayan oyuncu sayı alamaz ve takımına da sayı kazandırmamış sayılır.
BÖLÜM DÖRT
OYUN HAREKETLERİ
1. Oyunun Seyri
a. Oyundaki oyuncu: Kategorilere göre belirlenen oyun alanının içine çizgiler dâhildir. Çizgiler ile bölme içindeki oyuncu oyundaki oyuncudur. Başhakemin düğü ile oyun başlar yine başhakemin düdüğü ile de oyun durur.
b. Oyun dışı oyuncu: Oyuncu çocuğun ayağı tamamının oyun kategorilerine göre belirlenen bölmelerin(kulvar) dışına çıkması halinde oyun dışı olmuş kabul edilir. Oyuncunun çuvalla birlikte süresi içinde saha dışına tam teması ile (bitiş çizgisi dışına teması ile) kurallara uygun çıkması anlamına gelir
2. Çuvalla Oynama
a. Çuval Tutuşları: Çuval başlangıç noktasında federasyonca belirlenen ve standart halde olan bir özellikte olur. İki ayak çuval içinde ve bele kadar çekili iki el bel seviyesinde çuvaldan sıkı bir şekilde tutulmuş olmalıdır.
b. Tutma Özellikleri: Çuval sıkı bir şekilde tutulmalıdır ki sıçrama anında yere düşmemelidir. Çuvalın düşmesi ilgili takım ve oyuncuya süre kaybına sebep olacağı için puan kaybı söz konusu olacaktır.
c. Çuval içindeki oyuncu hataları: Başlangıç noktasında çuvalı giymiş bir oyuncunun yarışma anında bunu hep bel seviyesinde ve ellerle sıkı bir şekilde tutması gereklidir. Ayak ve diz seviyesinde olan bir çuvalla bir oyuncunun yarışmasına izin verilmez ve mutlak kendi bölmesinde yarışmasını tamamlamak zorundadır. Yarışmalar sıçrama şeklinde yapılacağından dengelerini kontrol etmek zorundadırlar. Bölmelerde yapılacak bu hatalardan kulvar (çizgi) hakemleri sorumludur, olası bir hatayı başhakeme bayrak ile bildirmek zorundadır. Başhakem böyle bir oyucunun yarışmasına izin vermeyecek ve setten eleyecektir.
3. Çıkışlar
a. Çıkış Sırası: Çıkış sırası Oyun Liderinin verdiği liste sırasına göredir. Bu sıralama 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 şeklinde olmak durumundadır. Her sette (tur) takımlar oyun liderinin verdiği sıra esas olmak kaydıyla 1’inci sette 1, 2, 3, 4, 5 numaralı oyuncular 2’inci sette 6, 7, 8, 9, 10 numaralı oyuncular 3’üncü sette 11, 12, 13, 14, 15 forma numaralı oyuncular yarışır.
b. Çıkış Hakeminin komutu: Yarış başlama alanı başında yer alan başhakemin düdük sesi ile başlar.
c. Çıkışın Yapılması: Çıkışa başlamadan önce oyuncuların başlangıç çizgisinde vücudunun tamamı saha dışında olmalıdır.
d. Çıkış esnasında yapılan hatalar: Erken çıkışlar ve çizgi ihlalleri hatalı durumdur.
e. Hatalı Çıkışlar: Hatalı çıkışlarda tüm oyuncular yeniden çıkış yaparlar takım olarak yarıştıkları ve süre kapsamında oldukları için, ancak hatalı çıkış yapan oyuncu veya oyuncu çocuklar ihtar alırlar. Aynı hatanın tekrarlanması durumunda ilgili oyuncu veya oyuncular set dışı sayılır.
4. Hücum oyuncusu:
a. Hücum başlangıcı: Başhakemin işareti ile tüm oyuncular hücum oyuncusu konumuna geçerler. Kendilerine verilmiş olan sürede ve bölmelerinde olmak kaydıyla bitiş çizgisine hatasız olarak ulaşmaları zorunludur.
b. Hücum alanı: Kategorilerine göre belirlenen oyun alanının içi ve bölmeler ile bölme çizgileri dâhil hücum alanıdır. Hücum oyuncusu kendi takımının bulunduğu dip çizgisine süresi içinde ve hatasız olarak ulaşmak durumundadır.
c. Hücum Hataları: Çuvalın düzgün bir şekilde giyilmemesi, tutulmaması, sıçrama anında diz ve diz altında tutulması, öne eğilerek kendine avantaj sağlayıcı durumda olması, kendi bölmesi dışında bir oyuncunun bölmesine girerek diğer oyuncunun yarışmasına engel teşkil edecek bir tavır ortaya koyması hücumdaki oyuncu hatalarıdır.
BÖLÜM BEŞ
DURAKLAMALAR VE GECİKTİRMELER
1. Kurallara Uygun Oyun Duraklamaları:
a) Kurallara uygun duraklamaların sayısı: Oyun Başhakemin düdüğü ile başlar tekrar düdükle sona erer. Hakemlerin herhangi bir konuda tereddüt yaşandığını gördükleri an, istisnai sakatlanmalar, oyun alanı ile ilgili donanımlarda olabilecek olumsuzluklar vb. konulardaki duraklamalar kurallara uygun duraklamalardır. Süreyi hakemler belirler. Set araları (set arası değişimleri ve takımların çıkış yerine yerleşmeleri) bu kapsam dışında olup set ara süresi 2 dakikadır.
a. Kurallara uygun duraklama talepleri: Üç set boyunca Oyun Liderinin 1 mola hakkı vardır. Molalar 60 saniyedir.
b. Duraklamaların birbirini takip etmesi: Rakip oyun liderinin mola istemesi durumunda ise molası biten oyun liderinin mola süresi 60 saniye daha uzamış olur.
c. İstisnai durum: Oyuncu değişikliği söz konusu değildir, çünkü yedek oyuncu uygulaması yoktur. Oyuncu çocuğun sakatlanması durumunda oyunun durma esasına bakılmaksızın hakem oyunu durdur sakatlanan oyuncunun set bitene kadar iyileşerek yarışmaya katılmak istemesi durumunda yarışır. Yoksa takım yarışmayı eksik tamamlar. Oyun lideri değişiklik talep edemez aksi durumda ihtar alır.
d. Oyundan çıkarma veya diskalifiye: Oyundan çeşitli sebeplerden dolayı çıkarma ve diskalifiye nedeni ile değişiklik yapılamaz. Yerine yeni oyuncu çocuk alınamaz. Takım 1 kişi eksik devam eder.
2. Oyunu Geciktirmeler
a. Geciktirme Türleri: Bir takımın oyunun yeniden başlamasını engelleyen, kurallara uygun olmayan hareketi geciktirme durumudur. Genelde aşağıdaki hareketleri kapsar.
1. Oyuncu değişiklik süresini uzatmak, uygun olmayan değişiklik talebi istemek,
2. Oyuna başlama işaretini aldıktan sonra diğer oyun duraklamalarını uzatmak, bu talebi tekrarlamak.
3. Bir takım mensubunun oyunu geciktirmesi.
b. Geciktirme yaptırımları:
1. Uyarı ve geciktirme ihtarı takıma ait yaptırımlardır ve tüm maç için geçerlidir.
2. Bütün geciktirme yaptırımları müsabaka cetveline kaydedilir.
3. Bir takım mensubunun maçtaki ilk geciktirme davranışı “GECİKTİRME UYARISI” aynı takımın diğer bir mensubunun aynı maçtaki geciktirme hareketleri hatalı davranış teşkil eder “GECİKTİRME İHTARI” uygulanarak, takımın sırası gelen bir oyuncu çocuğu set dışı bırakılır.
2. İstisnai Oyun Duraklamaları
a. Sakatlanma:
1. Eğer sakatlanmış bir oyuncu kurallara uygun veya istisnai olarak değiştirilemiyorsa, bu oyuncuya 3 dakikalık bir iyileşme süresi tanınır, ancak bir maçta aynı oyucuya bu hak birden fazla verilmez.
Oyuncu bu süre içerisinde iyileşmez ise hükmen yenilmiş sayılarak yarışmaya kaldığı yerden devam edilir.
b. Harici müdahale: Oyun esnasında herhangi bir harici müdahale veya saha ihlali olursa oyun durdurulur ve yarışma tekrarlatılır.
BÖLÜM ALTI
KATILANLARIN DAVRANIŞLARI
1. Davranış Koşulları
Oyun ilkesine uygun davranış:
1. Oyuna katılanlar resmi oyun kurallarını bilmek ve onlara uymak zorundadırlar.
2. Oyuna katılanlar, oyun ilkesine yakışır bir şekilde, hakemlerin kararlarını tartışmaksızın kabul etmek zorundadırlar.
3. Takımlar herhangi bir anlaşılmayan durumda yalnız oyundaki kaptan vasıtasıyla açıklama isteğinde bulunabilirler.
4. Oyuna katılanlar hakemlerin kararlarını etkilemek veya kendi takımlarının yaptığı hataları gizlemek amacına yönelik tutum ve hareketlerden sakınılmalıdır.
a. Dürüst oyunculuk
1. Oyuna katılanlar, dürüst oyunculuk anlayışı içerisinde sadece hakemlere karşı değil, aynı zamanda diğer görevlilere, rakiplerine, takım arkadaşlarına ve seyircilere karşı da nazik ve saygılı davranmalıdırlar.
2. Maç esnasında takım mensuplarının kendi aralarında konuşmalarına izin verilir. Ancak bu konuşmalarda nazik ve saygı ölçüsünde olmak zorundadırlar.
2. Hatalı Davranış ve Yaptırımları
a. Küçük Hatalı Davranışlar: Küçük hatalı davranışlara yaptırım uygulanmaz. Takım mensubunu, oyun liderini veya takımı oyundaki kaptan aracılığıyla sözle veya el işaretleriyle uyarak, takımların hal ve hareketlerinin yaptırım uygulanacak seviyeye yaklaşmasını önlemek başhakemin görevidir. Bu uyarı yaptırım değildir, ancak olabilecek ve sonucu yaptırıma gidecek davranışların önlenmesine yönelik bir harekettir. Cetvele işlenmez.
b. Yaptırımlara yol açan hatalı davranışlar: Takım mensuplarından birinin resmi görevlilere, rakiplerine, takım arkadaşlarına veya seyircilere yönelik hatalı davranışı, hatanın ciddiyetine göre üç ayrı kategoride sınıflandırılır.
1. Kaba davranış: Nezaket, terbiye ve ahlak prensiplerine aykırı her tür hareket veya aşağılayıcı ifadeler,
2. Saldırgan davranış: İtibar düşürücü veya hakaret edici sözler veya hareketler,
3. Tecavüzkâr davranış: Fiili fiziksel saldırı veya saldırı, saldırgan ya da tehditkâr davranışlar
c. Yaptırım tablosu: Başhakemin kararına göre ve hatanın ciddiyeti ile bağlı olarak, uygulanacak ve müsabaka cetveline kaydedilecek yaptırımlar: ihtar, oyundan çıkarma ve diskalifiyedir.
1. İhtar: Maçta takımın herhangi bir oyuncusunun ilk kaba davranışı müsabaka cetveline kayıt edilir. İkinci ihtarın alınması durumunda ise alınan sette elenmiş sayılır.
2. Oyundan çıkarma: Oyundan çıkarma yaptırımı uygulanan bir takım oyuncusu setin geri kalan kısmında oynayamaz. Başka bir sonuç olmaksızın takım oyuncuları ile olmamak kaydıyla salonun ilgili bölümünde oturması gerekir. Takım mensubunun (oyun lideri, takım idarecisi) bu tür davranış tekrarında da yaptırım, oyundan çıkarma şeklinde uygulanır ilgili takım mensubu sahayı terk eder. Oyundan çıkarılan bir oyun lideri sete müdahale etme hakkını kaybeder ve oyun sahasını terk eder.
3. Diskalifiye: Diskalifiye yaptırımı uygulanan bir takım mensubu, maçın geri kalan kısmında bir başka sonuç olmaksızın, Müsabaka Kontrol Alanı’nı terk etmek zorundadır. Fiziksel saldırı, tehditkâr kaba ve fiili davranış içeren durumlarda bir başka sonuç olmaksızın, diskalifiye yaptırımı uygulanır. Bu tür eylemi yapan takım mensubu ise hiçbir sonuca bakılmaksızın diskalifiye yaptırımı uygulanır ve rapor düzenlenerek ilgili ceza kuruluna sevk edilir.
d. Yaptırımların Uygulanması: Tüm hatalı davranış yaptırımları bireysel yaptırımlardır, bütün maç için geçerlidirler ve müsabaka cetveline kaydedilirler. Aynı takım mensubunun aynı maçtaki hatalı davranış tekrarı, artırılarak cezalandırılır (takım mensubuna birbirini izleyen her hatası için daha ağır bir yaptırım uygulanır).Saldırgan davranış ve tecavüzkâr davranıştan kaynaklanan oyundan çıkarma ya da diskalifiye için daha önce bir yaptırım uygulanmış olması gerekmez. Bu yaptırımların uygulanmasındaki esaslar Federasyon ceza kurulu tarafından ilgili kanunlar çerçevesinde hazırlanan ceza yönetmeliği ve talimatları doğrultusunda ilgili kurul tarafından uygulanır.
e. Set öncesi ve Set Arasında Hatalı Davranışlar: Setlerden önce veya setler arasında meydana gelen herhangi bir hatalı davranış (yaptırım tablosundaki cezalar) uyarınca değerlendirilir ve yaptırımlar bir sonraki sette uygulanır.
YAPTIRIM KARARLARI
UYARI: Sözlü veya el işareti, kart yok
İHTAR: Sarı kart
OYUNDAN ÇIKARMA: Kırmızı kart
DİSKALİFİYE: Sarı + Kırmızı kart (birlikte)