DİBRA KALESİ (KALA DİBRANÇE)

Oyun Kökeni: Dibra Kalesi (Kala Dibrançe), Arnavutluk  kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çotulum EşşekTürkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çörtün Eşek: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Hırik Eşek: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Kara Tavuk (Uzun Eşek): Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Uzun Eşek: Türkiye

Uzun Eşek (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Uzun Eşşek: Türkiye

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.

Terimler:

Takım Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun erkekler (10 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Oyuncuların oyunu oynayabilmeleri için oyuna eşlik eden tekerlemenin sözlerini öğrenmeleri gereklidir.

Yatan takımın oyuncuları birbirlerinin önünde dizilmeli, diğerini belinden tutarak bükülmeli ve köprü şeklini oluşturmalıdır.

Atlayacak takım 1 – 10 arası bir sayı seçer ve bir yere yazar.

Diğer takımın oyuncuları köprü olan takımın üstünden atlarlar ve her çocuk atladığında “hangi sayıyı seçtik?” diye sorarlar.

Eğer köprü olan takım sayıyı doğru bilirse onlar kazanır ve diğer takımla yer değiştirler.

Eğer köprü olan takım sayıyı doğru bilemezse, oldukları yerde kalırlar ve köprü olan takım doğru bilene kadar tekrar tekrar atlarlar.

Eğer köprü olan takım, diğer takımın bütün üyeleri atlamadan yıkılırlarsa onlar kaybeder.

Dibra Kalesi (Kala Dibrançe) oyunu en az 4 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Dibra Kalesi (Kala Dibrançe) oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Grup Çalışmaları
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Kavrama Becerisi
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Kuvvet
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular yan yana sıraya dizilirler.

֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Takım Lideri seçilir.

֍ Takım liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.

֍ Böylece iki takım kurulmuş olur.

֍ Takım liderleri Sayışma Tekerlemesi yöntemi ile yatan takımı (köprü olan takım) belirlerler.

֍ Bir takımın oyuncuları birbirlerinin önüne dizilirler ve yere eğilerek köprü oluştururlar.

֍ Diğer takımın oyuncuları koşmaya başlar ve arkalarındaki oyunculara (kendisinden sonra atlayış yapacak takım arkadaşlarına) yer bırakmak için “köprüde” olabildiğince uzağa atlamaya çalışırlar.

֍ Atlayan bütün oyuncular düşmemek için köprüye sıkıca tutunurlar.

֍ Atlayan takımın son oyuncusu “Raqi-raqi kikiko, sa gishta janë këto?tekerlemesini söyler ve ellerini arkada tutarak seçtikleri sayıyı gösterir.

֍ Köprü olan takım lideri sayıyı tahmin etmelidir.

֍ Eğer sayıyı doğru tahmin ederse köprü olan takım atlayan takım olur.

֍ Sayıyı doğru tahmin edemez ise yine takımların pozisyonu değişmez ve köprü olan takım aynı şekilde köprü olan takım olur.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

Yerel Dilde Oyun Esnasında Söylenen Tekerleme:

Raqi-raqi kikiko

Sa gishta janë këto?


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

 

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir