DİLOR – DİLOR

Oyun Kökeni: Dilor – Dilor, Türkiye (Bitlis) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Çelik (Binmeli): Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çelik (Erzincan): Türkiye (Erzincan / Refahiye / Gökseki Köyü)

Çelik (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş / Pazarcık ilçesi)

Çelik Çomak: Türkiye

Çelik Çomak (Eskişehir): Türkiye (Eskişehir)

Çelik Çomak (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Çelik – Çubuk: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)

Gagar: Uygurlar

Gömme Çelik – Gömü: Türkiye (Mersin / Silifke)

Hümmet (Tak Çelik): Türkiye (Niğde / Koyunlu)

Kadı Kus Kus: Türkiye (Konya)

Lingiri: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Met: Türkiye

Met (Kastamonu): Türkiye (Kastamonu)

Met (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Sülü Değnek: Türkiye (Malatya)

Vıtgıdi: Türkiye (Erzincan / Refahiye / Gökseki Köyü)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (2 kişi ile oynanır)

Amaç: Oyun içinde fazla sayıya ulaşmak.

Terimler:

Çomak: 60 cm – 1 metre uzunluğunda sopa.

Dilor (Çelik):  2 – 2,5 cm çapında uçları sivriltilmiş küçük sopa.

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Dilor (Çelik) ve her oyuncu için birer adet Çomak.

Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular arasında Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile bir ebe belirlenir.

֍ Ebe olan oyuncu çubuğu tutabileceği bir mesafeye uzaklaşır.

֍ Atıcı oyuna ise yere kazılan çukur veya yan yana konmuş iki taşın üzerine uzattığı dilor’un altına elindeki sopanın (çomak) ucunu sokarak hafif ittirmek süreti ile yükseğe ve ileriye atmaya çalışır.

֍ Karşı oyuncu dilor düştüğü yerden alınarak atıldığı yere (çukur veya taş) konan sopaya doğru atılır.

֍ Vurulursa atan oyuncu kazanır, vurulmaz veya sopa boyundan yakına düşmez ise atıcı sopayı alır.

֍ Üç kez dilora (çelik) vurup sektirerek (havada sopa ile vurma) uzağa atmaya çalışır.

֍ Üç vuruş ve sektirme sonucunda dilorun atıldığı yer atış yerine yakın ise oyuncu tek adımda atlayabilirse ebelikten kurtulur.

֍ Yoksa bu mesafe adımla sayılır.

֍ Sektirme yok ise sektirme sayısı belirlenen sayı katı olarak sayılır.

֍ Tekrar atış yapılarak oyun devam eder.

֍ En fazla sayıya ulaşan oyuncu oyunu kazanır.

֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir