DOKUZ KİREMİT
Oyun Kökeni: Dokuz Kiremit, Türkiye (Aydın) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Dalya (Niğde): Türkiye (Niğde / Koyunlu)
Dombik: Türkiye
Dumbala: Türkiye
Kula: Türkiye
Taş Kule: Türkiye
Tombiliş: Türkiye
Yedi Bardak: Türkiye (Gaziantep)
Yedi Kule (Adıyaman): Türkiye (Adıyaman)
Yedi Kule (Hatay): Türkiye (Hatay)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyuncuların üst üste dizili şekilde duran kiremitleri top atarak vurması.
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Sibop Taşı: Üst üste dizilen kiremitlerin en üstüne yerleştirilen kiremite verilen ad.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Dokuz adet Kiremit ve bir adet Top.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Dokuz Kiremit oyunu en az 4 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Dokuz Kiremit oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Grup Çalışmaları
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Genellikle oyuncuların evlerinin çatılarında buldukları bütün halindeki kiremit, yere atılarak ya da herhangi bir şeyle kırılır.
֍ Kırılan kiremitlerden dokuz tane (aynı ölçülerde olmasına dikkat edilir) seçilir.
֍ Dokuz kiremit oyununa başlamadan önce yere bir çember çizilerek, ortaya 9 tane kiremit konur ve bunlar büyükten küçüğe doğru dizilir.
֍ Oyunda kullanılan bir başka nesne olan top ise dizilen kiremitlerin yıkılmasında kullanılır.
֍ Daha sonra oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.
֍ Grup liderleri oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Grup liderleri Sayışmaca Tekerlemesi yöntemi ile birinci grubu belirlerler.
֍ Çemberin içine yerleştirilen kiremitlerin arkasına birinci grup geçer.
֍ İkinci grup ise kiremitlerden 12 – 13 adım ileriye gider ve oraya bir çizgi çizer.
֍ Çizilen bu çizgi, topun atış yerini gösterir. İkinci gruptaki oyuncular bulundukları yerden sırasıyla topla kiremitleri yıkmaya çalışırlar.
֍ Eğer bu gruptaki oyuncular kiremitleri yıkmayı başaramazlarsa, sıra diğer gruba geçer.
֍ Eğer kiremitleri yıkmayı başarırlarsa, birinci gruptaki oyuncular ikinci gruptaki oyuncuları topla vurmaya çalışırlar.
֍ Bu oyuncular bir taraftan kaçarken, bir taraftan da yıkılan kiremitleri tekrar dizmeye çalışırlar.
֍ Eğer içlerinden birisi vurulursa, oyundan çıkar.
֍ Oyuncuların hepsi kiremitleri yıkmadan vurulurlarsa, sıra diğer gruba geçer.
֍ Yıkılan kiremitleri tekrar dizerlerse bu turluk oyunun galibi ikinci grup olur.
֍ Oyuncular, en üste koydukları kiremite “Sibop Taşı” derler.
֍ Oyuncuların “Sibop” diye bağırmalarının bir başka nedeni ise, bu turluk oyunun sona erdiğini belirtmek istemeleridir.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider ve ne kadar süreceği, oyunculara bağlıdır.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.