DONDU DOMBİLİS
Oyun Kökeni: Dondu Dombilis, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 5 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): 10 – 12 adet düzgün Taş (5 – 8 cm boyutlarında) ve her oyuncunun kendine ait birer adet Taş.
Kurallar: Bu oyun erkekler (yetişkin) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Dondu Dombilis oyunu taşlarla oynandığından, biraz tehlike arz eder, genellikle yetişkin çocukların oynadığı bir oyundur.
– Dondu Dombilis oyunu en az 5 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Dondu Dombilis oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Sıralı Düşünme
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ 10 – 12 adet düzgün taş üst üste dizilir.
֍ Oyuncuların da her birinin kendine ait özel taşları vardır.
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe seçilir.
֍ Bu ebe taşları büyükten küçüğe üst üste dizer ve yana çekilerek bekler.
֍ 4 – 5 metre uzağa bir çizgi çizilir.
֍ Bu çizgiyi geçmemek şartıyla, oyuncular dizilmiş olan taşlara doğru ellerindeki taşları sırayla fırlatır.
֍ Maksat dizili taşları devirmektir.
֍ Taş ne zaman devrilirse, ebe hemen dizmeye başlar.
֍ Bu arada taşını atıp da dizini deviremeyen oyuncularda kendi taşlarını alıp derhal çizginin dışına kaçarlar.
֍ Eğer kaçamadan ebe taşları dizer ve onu yakalarsa o kişi ebe olur.
֍ Yalnız taş elde ise sobelenir.
֍ Eğer taşın üzerine basmış beklerse sobelenmez.
֍ Bu birkaç kişi birden de olabilir.
֍ Ebe onları dikkatle göz takibine alır.
֍ Fırsatını bulan taşını alıp sobelenmeden kaçabilir ya da ayağı ile taşı diğer ayağının üzerine kaldırarak havaya atar ve eliyle yakalar.
֍ Bu durumda ebe onu sobeleyemez ve rahatça yerine geçer.
֍ Yalnız bu işin de riski vardır, çünkü taşı havaya atıpta tutamazsa ebe onu derhal sobeler.
֍ Birkaç kişi taşını atmış olup da dizini devirememişse son atacakların devirmesini beklerler.
֍ Eğer onlardan biri yıkarsa, ebe tekrar dizene kadar taşlarını alıp kaçarlar.
֍ Ebe bir kişinin peşine koşup yerinden uzaklaşmışsa, herkes dizili taşın başına gelir ve “pis kahveci, pis kahveci, fincanını yıkamamış.” diye nakarat tutarlar.
֍ Çizginin üzerine basmak veya çizgiyi geçmek kural dışıdır.
֍ Bunları ihlal eden kişi ebe olarak cezalanır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.