FES KAPMA / KÜLAH KAPMA
Oyun Kökeni: Fes Kapma / Külah Kapma, Türkiye (Gaziantep) kökenli bir oyundur.
Fes Kapma/Külah Kapma oyunu “yağ satarım, bal satarım” oyununa benzer ancak o oyundaki gibi, mendil yerine bu oyunda oyuncuların başındaki fesler ya da külahlar oyun aracı olarak kullanılır.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Kaba Tuz, İyi Tuz (Αλάτι χοντρό, αλάτι ψιλό): Yunanistan
Mendil Atmaca (拋手巾): Hong Kong
Mendil Koymaca: Türkiye (Mersin / Bozyazı)
Postaneye Git (Cova një letër në postë): Arnavutluk
Süpürdüm Geldim: Türkiye (Gaziantep)
Yağ Satarım Bal Satarım: Türkiye
Yağ Satarım Bal Satarım (Bingöl): Türkiye (Bingöl)
Yağ Satarım Bal Satarım (Uluslararası):
Yağ Satarım Bal Satarım (Yozgat): Türkiye (Yozgat)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 10 kişi ile oynanır)
Amaç: Ebenin bir oyuncunun kafasındaki fes veya külahına kaparak koşması ve oyuncuya yakalanmadan oyuncun kalktığı yere oturması.
Terimler:
Fes: Fes, tepesi düz, genellikle al, püsküllü, silindirik başlık.
Külah: Eskiden erkeklerin giydiği, genellikle keçeden yapılan, ucu sivri ya da yüksek başlık.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her bir oyuncuya ait birer adet Fes veya Külah.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Ebe halkanın etrafında dolanırken yöreye ait çeşitli maniler söyler veya oturan çocuklar bir türkü söylerler.
– Fes Kapma / Külah Kapma oyunu en az 10 kişi ile oynanır.
– Oyuncu sayısı fazlalaştıkça oyundan alınan zevk o kadar artmaktadır.
– Fes Kapma / Külah Kapma oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Görsel Algı
- Hareketleri Hızlandırmak
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Sorumluluk
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile bir Ebe belirlenir.
֍ Oyuncular bir daire çizecek şekilde yere otururlar.
֍ Ebe haricinde herkesin kafasında fes veya külah takılı şekilde bulunur.
֍ Ebe oturan oyuncular etrafında zıplayarak dolaşmaya başlar.
֍ Bir oyuncunun fes veya külahına kaparak koşmaya başlar.
֍ Başındaki külahını ya da fesini kaptıran oyuncu ebeyi kovalamaya başlar.
֍ Kovalamaca yere oturmuş oyuncuların oluşturduğu daire çevresinde olur.
֍ Ebe daire çevresinden uzaklaşırsa ebeliğe devam eder.
֍ Külahını ya da fesini kaptıran oyuncu ebeyi yakalamak için dairenin içinden geçmeye çalışırsa ebe olur.
֍ Ebe yakalanmadan koşan oyuncunun yerine oturmayı başarırsa külahını/fesini kaptıran oyuncu ebe olur.
֍ Ebe yakalanmadan koşan oyuncunun külahını/fesini kaptıran oyuncu ebeyi yakalarsa ebe değişmez.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.