FİNCANDA YÜZÜK
Oyun Kökeni: Fincanda Yüzük, Türkiye kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Ateş – Tura: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Hangisinde Var?: Türkiye (Burdur / Gölhisar)
Yüzük (Burdur): Türkiye (Burdur)
Yüzük (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)
Yüzük (Kahramanmaraş): Türkiye (Kahramanmaraş köyleri)
Yüzük (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Yüzük Kimde? (Uşak): Türkiye (Uşak)
Yüzük Saklama (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Yüzük Saklamaca (Burdur): Türkiye (Burdur)
Oyunun Oynadığı Yer: Kapalı Alan
Oyun Türü: Oda Oyunu (Düz ve geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 8 kişi ile oynanır)
Amaç: Oyundan tüm oyuncuların ve seyredenlerin eğlenmiş ve mutlu bir şekilde ayrılmış olması.
Terimler:
Grup Lideri: Oyun içerisinde takım oyuncularını yöneten ve yönlendiren oyuncu.
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Bir adet Tepsi, 9 adet Fincan ve 1 adet Yüzük.
Kurallar: Bu oyun erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Oyunda kişi sayısı değişebildiği gibi fincanın içerisine yüzük yerine madeni para da saklanabilir.
– Fincanda Yüzük oyunu en az 8 kişi ile oynanmaktadır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Fincanda Yüzük oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Empati Kurma
- Görsel Algı
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile iki Grup Lideri seçilir.
֍ Grup liderleri, oyuncular arasında sırayla kendi gruplarını seçerler.
֍ Böylece iki grup kurulmuş olur.
֍ Grup liderleri sayışmaca yöntemi yaparak oyuna başlayacak grubu (Saklayıcı Grup) belirlerler.
֍ Ardından fincanlar kapalı şekilde sırayla tepsiye dizilir.
֍ Sonrasında kurayı kazanan grup (saklayıcı grup) lideri, grup üyeleri ile ortaklaşa karar vererek kimsenin görmeyeceği bir şekilde yüzüğü veya madeni parayı kapalı olan fincanların birisine koyar.
֍ Yani 9 fincanda 1 tane yüzük bulunacak şekilde ayarlanır, tabii ki fincanlar ters duracak, yani kapalı olacak.
֍ Sonrasında diğer grup (arayıcı grup) lideri öncülüğünde oyuncular hangi fincanda yüzük varsa onu bulmaya çalışırlar.
֍ Oyun bu şekilde ilerler.
֍ Fincandaki yüzüğü bulmaya çalışan gruptaki oyuncular fincanları açmadan önce “Boş” veya “Dolu” diyerek açarlar.
֍ Eğer oyuncular “Dolu” deyip açtığı fincandan gerçekten yüzük bulursa oyunu o grup kazanır.
֍ Fakat eğer “Dolu” denilen fincan boş çıkarsa veya “Boş” denilen fincandan yüzük çıkarsa o grup kaybeder, haliyle oyunu diğer grup kazanır yani fincana yüzük koyan grup kazanır.
֍ Yani yüzüğü veya madeni parayı saklayan ilk grup oyunu kazanmış olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.