FİRLE
Oyun Kökeni: Firle, Türkiye (Antalya / Manavgat) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Değirme: Türkiye
Kantır (Fır Fır): Türkiye (Kırşehir)
Katır: Türkiye
Kiriştek: Türkiye
Topaç (Tokat): Türkiye (Tokat)
Topaç Çevirme (Bilecik): Türkiye (Bilecik / Pazaryeri)
Topaç Çevirme (Gaziantep): Türkiye (Gaziantep)
Topaç Çevirme (Yozgat): Türkiye (Yozgat / Saraykent)
Topaç Çıkarma: Türkiye (Aydın)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)
Amaç: Düz bir satıh üzerinde firlenin uzun süre döndürülmesidir.
Terimler:
Firle: Palamut ağacının meyvesi olan pelitten elde edilen topaç
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Her oyuncu için birer adet Firle ve Kibrit Çöpü.
Oyun Malzemelerinin Hazırlanışı: Firle, Palamut ağacının meyvesi olan pelitten elde edilir.
Pelit, ikiye ayrılır veya bütün halindeyken dal ile bağlantı bölgesine kibrit çöpü takılır.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Firle oyunu, grup olarak oynanabildiği gibi, tek başına da oynanabilir.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Firle oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Eş Güdüm (Koordinasyon)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hayal Kurma
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Kelime Hazinesini Arttırma
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Kuvvet
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Mimari Beceri
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Problem Çözme (Bilişsel Beceriler)
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Tüm oyuncuların oyundan önce oyunda kullanacakları firlelerini hazırlarlar.
֍ Daha sonra oyun alanında toplanırlar.
֍ Oyunun amacı, düz bir satıh üzerinde firlenin uzun süre döndürülmesidir.
Oyun iki türlü oynanır:
– Tüm oyuncuların firlelerini sırayla atarak dönüş süresini zaman tutulması
– Tüm oyuncuların firlelerini aynı anda atarak en uzun süre hangi oyuncunun firlesinin döndüğünün belirlenmesi.
֍ Tüm oyuncuların firlelerini aynı anda atarak oyunun oynanması:
– Tüm oyuncuların firlelerini diğer oyuncuları etkilemeden kendi belirledikleri bölgeye atarlar.
– Atış sırasında firlelerin birbirine değmesi durumunda atışlar yenilenmez ve firlenin dönüp dönmediğine bakılır.
– Firle herhangi bir şeye ya da başka bir oyuncunun firlesine değip düşmesi/durması durumunda oyuncu oyundan elenmiş olur.
֍ Eğer zaman tutularak oynanacaksa:
– Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya sayışma ya da kura çekme yöntemi ile oyuna ilk başlayacak oyuncu belirlenir.
– Daha sonra sayışmaca yöntemi ile oyuncuların atış sırası belirlenir.
– İlk atış sırası oyun başında oyuna ilk başlayacak oyuncu olarak belirlenen oyuncudur.
– Bu oyuncu atışını yaptıktan sonra atış sırasına uygun olarak tüm oyuncular atışlarını yaparlar.
– Tüm oyuncuların firleyi döndürme süresi tüm oyuncular tarafından birlikte sayarak tutulur.
֍ İki türlü oynayış tarzında da oyuncular arasında en uzun süre firlesini döndüren oyuncu, oyunun galibi olur.
֍ Oyunun sonunda yenilen oyuncu, yenen oyuncuya şeker ya da çikolata alır.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.