HAKKUL – HUKKUL

Oyun Kökeni: Hakkul – Hukkul, Türkiye (Tunceli / Çemişgezek) kökenli bir oyundur.

Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:

Bakınacak: Özbekistan

Battı Buluk (Saklambaç)Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)

Çaşınmak: Kırgızistan

Gizlenmecek: Özbekistan

Gizlempeçek: Türkmenistan

Harar: Türkiye (Niğde)

Kukalı Saklambaç: Türkiye

Kumulmacak: Özbekistan

Marlamkaş: Kazakistan

Mirmillo: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti 

Saglanmaca: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti

Saklambaç (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)

Saklambaç (Azerbaycan): Azerbaycan

Saklambaç (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)

Saklambaç / Sinlenmecik: Türkiye (Burdur)

Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe): Türkiye

Yummaca: Türkiye (Kocaeli Karamürsel / Kızderbent köyü)

Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan

Oyun Türü: Sokak Oyunu (Düz ve geniş bir alan)

Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 4 kişi ile oynanır)

Amaç: Körebenin saklanan oyuncuları bulması.

Terimler:

Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Herhangi bir malzeme kullanılmamaktadır.

Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.

Oyuna İlişkin Genel Kurallar:

Hakkul – Hukkul oyunu en az 4 kişi ile oynanır.

Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.

Hakkul – Hukkul oyunu kazanımları:

  • Akıl Yürütme Becerileri
  • Algılama Becerisi
  • Bağlamsal Düşünme
  • Başarıyı Tebrik
  • Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
  • Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
  • Çeviklik
  • Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
  • Denge (Psikomotor Beceriler)
  • Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
  • Dikkat
  • Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
  • Dil Gelişimi
  • Düşünme Becerileri
  • El ve Motor Becerileri
  • El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
  • Hareketleri Hızlandırmak
  • Hızlı Düşünme
  • İletişim Becerileri
  • İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
  • İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
  • İş Birliği
  • İşitsel Zekâ
  • Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
  • Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
  • Koşma
  • Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
  • Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
  • Mantık Yürütme
  • Mesafe Algısı
  • Odaklanma
  • Otokontrol
  • Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
  • Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
  • Paylaşım
  • Sabır
  • Stratejik Düşünme
  • Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
  • Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme

Oyunun Oynanışı

֍ Oyuncular ikişer, ikişer karşı karşıya gelerek şu kelimeleri birisi söyler ve eliyle de bir kendini, bir karşısındakini işaret eder. Örneğin: “Hakkul” dediği zaman kendi göğsüne “Hukkul” diye de karşısındakinin göğsüne eliyle dokunur ve sonra aynı minval üzere şu kelimelerle devam edilir.

Kendisine: Hakkul, Çalı Miski, Dazı Hafta, Kalkan Bendii

Karşısındakine: Hukkul, Çenber, Anber, Duzu, Nuzu, Kılıç Peru, Penç,

֍ Penç kelimesi kime isabet ederse o çıkar.

֍ Yerine bir başkası geçer.

֍ Aynı sistem dahilinde “Penç“e kadar aynı kelimeler tekrar edilir.

֍ Penç kelimesi kime isabet ederse o çıkar ve yahut başka bir düzme ile:

Cin tükürdü,

Köye kaçtı,

Üç günden Büzüles,

Kim  tükürdü?

Nere kaçtı?

Kaç günden Ezüesi,

Büzüğünden As,

Dımbılik – Elek,

Pis Tıs.” diye seslenir.

֍ Bu defa da en son “Tıs” alan çıkınca karşısındaki “Kör Ebe” olur.

֍ Körebenin yüzü bir duvara çevrilerek gözleri kapattırılır.

֍ Arkasına hafif surette vurularak şu kelimeler tekrar edilir:

Mağara mağara,

Gözün açarsan,

Pamuk gibi ağara,

Tuz gibi kabara.

֍ O sıra bütün çocuklar etrafa dağılarak kendilerine saklanacak bir yer bularak gizlenirler.

֍ Oyunculardan tümü kadar: “Olmadı, olmadı” diye bağırır.

֍ Sesi kesilince kör ebe, arkasına saklanıp da hemen o anda “Pu.. u., u” diye körebeye bir ceza daha yüklemek isteyen olursa bunun önüne geçmek için gözleri kapalı olduğu halde:”Ardım, önüm, yanım, yörem Pu.. u., u” diye bağırır ve gözlerini açar.

֍ Etrafa bir göz gezdirip, adım adım gizlenen oyuncuları aramağa başlar.

֍ Bu dakikalar çok heyecanlıdır, ebenin merkezden uzaklaşmak işine hiç gelmez. Çünkü aksi taraftan herhangi bir oyuncu gelip körebenin gözlerini yumduğu duvara elini dokundurarak “Pu.. u., u” diyebilir, onun için gayet tetiktedir.

֍ Saklanan oyuncular da, körebe beni görmesin diye bulundukları yerde saklanırlar.

֍ Ebe, oyunculardan herhangi birini saklandığı yerde bulursa gördüğü oyuncunun ismini vererek hemen merkeze koşar, ismini söyleyerek “Pu.. u., u” diye bağırınca o oyuncu, oyundan çıkmış olur.

֍ Diğerlerini de bu suretle arar ve hepsini bulursa bu defa da ilk bulunan oyuncu “Körebe” olur.

֍ Bu arama sırasında oyunculardan herhangi birisi kurnaz çıkar da merkeze körebeden önce koşar ve “Pu.. u., u” derse körebenin gözleri tekrar kapattırılır.

֍ Körebenin çok ihtiyatlı ve daima tetikte olması lazımdır.

,֍ Aramada fırsat kaçırırsa oyun boyunca ebe olarak kalır.

֍ Gözü açık çocuklar, bir oyunda oyuncuların hepsini sıra ile birer birer bulur ve bunları oyun harici ederek körebelikten kurtulur.

֍ Aynı şekilde oyun devam edip gider.


© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir