HARAR
Oyun Kökeni: Harar, Türkiye (Niğde) kökenli bir oyundur.
Oyunun Bilinen Diğer İsimleri:
Bakınacak: Özbekistan
Battı Buluk (Saklambaç): Türkiye (Niğde / Çukurkuyu)
Çaşınmak: Kırgızistan
Gizlenmecek: Özbekistan
Gizlempeçek: Türkmenistan
Hakkul – Hukkul: Türkiye (Tunceli / Çemişgezek)
Kumulmacak: Özbekistan
Marlamkaş: Kazakistan
Mirmillo: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Saglanmaca: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Saklambaç (Afyonkarahisar): Türkiye (Afyonkarahisar / Nuh köyü)
Saklambaç (Azerbaycan): Azerbaycan
Saklambaç (Sakarya): Türkiye (Sakarya / Kaynarca)
Saklambaç / Sinlenmecik: Türkiye (Burdur)
Saklambaç Üşüynen Bitti (Sobe Sobe): Türkiye
Yummaca: Türkiye (Kocaeli / Karamürsel / Kızderbent köyü)
Oyunun Oynadığı Yer: Açık Alan
Oyun Türü: Sokak Oyunu (Geniş bir alan)
Katılımcı Sayısı: Grup Oyunu (En az 6 kişi ile oynanır)
Amaç: Gıgılı’ya yakalanmadan önce kaleye varmak.
Terimler:
Gığılı: Ebe
Peşkir: Genellikle pamuk ipliğiyle dokunmuş havlu, büyük mendil biçiminde pamuk ya da keten bez
Oyun Malzemeleri (Gereç, materyal): Gığılı’nın gözünü bağlamak için bir adet Peşkir veya Mendil.
Kurallar: Bu oyun kızlar ve erkekler (8 yaş ve üzeri) tarafından oynanmaktadır.
Oyuna İlişkin Genel Kurallar:
– Harar oynarken oyuncu sayısına bir kısıtlama getirilmez.
– Harar oyunu en az 6 kişi ile oynanır.
– Oyun ne kadar kalabalık oyuncu ile oynanırsa o kadar keyifli ve eğlenceli olur.
– Harar oyunu kazanımları:
- Akıl Yürütme Becerileri
- Algılama Becerisi
- Bağlamsal Düşünme
- Başarıyı Tebrik
- Bir Hareketi Sürdürme (Psikomotor Beceriler)
- Büyük Kas Gelişimi (Fiziksel Beceriler)
- Çeviklik
- Dayanışma (Duyuşsal Beceriler)
- Denge (Psikomotor Beceriler)
- Diğer Oyuncuların Duygularını Anlama
- Dikkat
- Dikkati Yoğunlaştırmak (Bilişsel Beceriler)
- Dil Gelişimi
- Düşünme Becerileri
- El ve Motor Becerileri
- El – Ayak Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- El – Göz Koordinasyonu (Psikomotor Beceriler)
- Hareketleri Hızlandırmak
- Hızlı Düşünme
- İletişim Becerileri
- İletişim ve Sosyalleşme (Sosyal ve Dil Becerileri)
- İnce Kas Becerileri (Psikomotor)
- İş Birliği
- İşitsel Zekâ
- Karar Verme (Bilişsel Beceriler)
- Konsantrasyon (Bilişsel Beceriler)
- Koşma
- Kurallara Uyma (Duyuşsal Beceriler)
- Küçük Kas Gelişimi (Psikomotor Beceriler)
- Mantık Yürütme
- Mesafe Algısı
- Odaklanma
- Otokontrol
- Oyuncuların Birbirleriyle Etkileşim Kurması
- Öz Güven (Duyuşsal Beceriler)
- Paylaşım
- Sabır
- Stratejik Düşünme
- Strateji Geliştirme (Bilişsel Beceriler)
- Tepki Hızı (Psikomotor Beceriler) Gelişimi Destekleme
Oyunun Oynanışı
֍ Oyunda üç ana karakter bulunmaktadır.
1. Ebe
2. Gığılı
3. Haberci
֍ Oyuncular arasında gönüllülük esasıyla veya Sayışma Tekerlemesi yöntemi ya da kura çekme yöntemi ile Ebe, Gığılı ve Haberci seçimi yapılır.
֍ Bu yapıldıktan sonra Gığılı ve Haberci daha önce hazırlanan kale yanında birlikte dururlar.
֍ Gığılı’nın gözlerini kapatır. Bu andan sonra haberci onun gözü olarak hareket edecektir.
֍ Haberci’nin görevi diğer oyuncuları yakalaması amacıyla Gığılı’ya talimatlar vermektir.
֍ Diğer oyuncular çeşitli yerlere gizlenirler.
֍ Gizlenme işi bittikten sonra haberci yüksek sesle “Harar!“ diye bağırır. Sözcüğün burada anlamı “Geliyoruz!“dur
֍ Bunun üzerine Gığılı, gizlenen oyuncuları aramaya başlar.
֍ Haberci ise onları uyarmak amacıyla ara vermeden harar diye bağırır.
֍ Gığılı’nın hareketini takip eden oyuncular, kaleye koşup, Gığılı’dan önce dokunmaya çalışırlar.
֍ Eğer Gığılı uzaktan ya da yakından gördüğü herhangi bir oyuncudan önce kaleye varırsa oyunu kazanmış olur.
֍ Geç kalıp “Yakalanmış” sayılan oyuncu ise “Gığılı” olur.
֍ Oyun aynı şekilde devam edip gider.
© Oyun Kütüphanesi, 2020.
Her haklı saklıdır.